Illustrasjonsfoto: iStock
Illustrasjonsfoto: iStock

Google sikter seg inn mot den yngre garden

Google planlegger å relansere produkter som search, Youtube og Chrome i utgaver tilpasset barn i alderen 12 år eller yngre.

Nettselskaper ser barn som deres neste store satsingsområde, og det er allerede en kjent sak at barn lyver om alderen for å få egen konto på sosiale nettverk.

Strenge regler for personvern

Men at Google formelt går inn for å verve barn vil trolig kreve at selskapet trer varsomt frem ettersom at den amerikanske Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) har strenge regler, inkludert på innhenting av barns persondata.

Før de henter, bruker eller avslører et barns persondata må nettselskapene ifølge COPPA-reglementet skaffe til veie foreldrenes verifiserbare samtykke. «COPPA lar det være opp til deg selv, men det er viktig å velge en metode designet i lys av tilgjengelig teknologi å sikre at den som gir samtykket faktisk er barnets forelder», står det på hjemmesidene til den amerikanske føderale handelskommisjonen, som bestemmer og håndhever COPPA-reglementet.

Risikerer bøter

Googles ambisjoner om å tilby produkter rettet mot barn kommer trolig til å granskes nøye av foreldregrupper og kontrollorganer.

- Google leker med ilden, skrev Leonie Haimson, administrerende direktør for «Class Size Matters» og medansvarlig for «Parent Coalition for Student Privacy» i en epost onsdag.

- Strenge personvernregler krever at foreldre enten samtykker eller takker nei når barn under 13 år bruker nettbaserte programmer, noe Google allerede bryter når det kommer til Google Apps for Education, sier Haimson.

De risikerer heftige bøter fra FTC hvis de beveger seg videre inn på dette området og utnytter unge barn.

- Den store motivasjonen internt i selskapet er at alle er i ferd med å få barn, og det er dermed vilje til å forandre våre produkter til å være morsommere og tryggere for barn, sier Pavni Diwanji, visepresident for prosjektering ved Google til avisen USA Today.

– Google vil at barn er kreative og glade når de bruker produktene, men de ønsker også å levere verktøy som tillater foreldre å holde følg og overvåke, sier Diwanji.

Kommer i 2015

Fra neste år planlegger selskapet å utvikle spesielle utgaver av produktene sine laget for barn, med søk, Youtube og Chrome som de mest aktuelle kandidatene på grunn av populariteten hos den yngre garden, sier en rapport.

Google er ikke det første teknologiske selskapet som henvender seg til barn. Eksempelvis risset Apple i september opp retningslinjer som skal tillate at barn under 13 år får sin egen Apple-ID, og for familiedeling, som tillater at opp til seks medlemmer kan dele kjøp fra iTunes, iBooks og App Store.

I april introduserte også Microsoft introduserte en reklamefri versjon av sin Bing-søkemotor for kvalifiserte barnehager og ungdomsskoler i USA, etter et pilotprosjekt. Vokseninnhold vil her filtreres ut på Bing-søk gjort innenfor skolenes nettverk, sier selskapet.