
Holder 8 av 10 ansatte tilbake
Debatt: En ny undersøkelse viser at den norske firmakulturen er en bremsekloss for innovasjon.
Det er mange interessante funn i den årlige undersøkelsen Innovation Index der 6600 forretnings- og IT-ledere fra 45 land (også Norge) er intervjuet. Innsikten viser at kun hver femte bedrift kan beskrives som langt fremme, eller veldig langt, når det kommer til innovasjon. Det er viktig kunnskap når det er disse som har størst forutsetninger for å ha full fart ut av usikre økonomiske tider.
For å bli bedre på nyskaping må det jobbes med firmakulturen. Det er særlig tilfelle i Norge der 82 prosent mener interne forhold hindrer de å være så innovative som de egentlig ønsker. Dette er en utfordring vi som ledere må ta tak i.
Vi må skape et miljø som evner å beholde de beste ansatte, og en kultur som tiltrekker seg de største talentene. Løsningen er å sette av tid og ressurser til kompetanseheving, prosessforbedringer og ny teknologisk utvikling.
Toppledelsen må forstå teknologi
Undersøkelsen viser at den største barrieren for innovasjon er mangelfull teknologisk forståelse hos ledelsen. Akkurat her scorer vi i Norge dårligere enn det globale snittet. Det er ikke nødvendigvis negativt, men kanskje handler det heller om at nordmenn er så digitalt modne at vi er smarte nok til å innse at vi vil aldri være utlærte?
Teknologiutviklingen foregår nå i et heseblesende tempo, og farten vil øke raskt. Derfor haster det å dyrke en kultur for nyskaping. Da er det bekymringsverdig at seks av ti norske ledere mener at deres nåværende satsning på innovasjon ikke er tilstrekkelig for at bedriften skal holde seg relevant i de neste tre til fem årene.
Undersøkelsen viser også at de som jobber strategisk med dette har dobbelt så høy sannsynlighet for å øke omsetningen, lavere sannsynlighet for å mangle dyktige IT-eksperter, og større muligheter til å skape nye verdier for innovative ideer, -produkter og -tjenester.
Klarer å ansette nok kompetanse
De mest innovative bedriftene kjører hyppige piloter for å teste ut ideer og konsepter. De fokuserer på hacktatons og scrum-metodikk. Ansatte trenes på å løse problemer sammen. Videre har de en fleksibel og kostnadseffektiv IT-infrastruktur som kan skaleres ved behovene.
For de fleste konsern er løsningen en multisky. Tilnærmingen gjør det enkelt å flytte applikasjoner og arbeidsmengder raskt og effektivt til de mest hensiktsmessige skyene, der virksomheten får bedre forutsetninger for å skape nye typer fordeler med for eksempel kunstig intelligens.
Erfaringen fra de mest innovative er at nyskaping drives frem gjennom prioriterte nøkkelprosjekter. Det handler aldri om ad-hoc og skippertak. Det å bli bedre på å flytte bedriften fremover er helt nødvendig for å skape de beste tjenestene, beholde ansatte og skape nye inntekter