GRATIS: Med Wifi4EU etablerer EU en støtteordning for opprettelse av gratis Wifi-soner i offentlige rom. (Ill.: IDG)

De minste vokser mest

Det globale bedriftsmarkedet for trådløse nettverk økte med 8,6 prosent sist år, ifølge IDC.

Publisert Sist oppdatert

Det er markedsanalytikerne hos IDC som har talt opp verdens marked for tråløst nettverksutstyr – WLAN. Ifølge selskapet vokste de kombinerte verdensmarkedet for både konsument- og bedriftsutstyr med 4,7 prosent år over år for første kvartal, mens endringen fra siste kvartal i fjor var en nedgang på 10,7 prosent.

Den totale globale omsetningen i første kvartal i år var rett oppunder 1,2 milliarder dollar, mener IDC å vite.

Bedriftsmarkedet vokste

Det er flere trender som påvirker disse tallene. IDC antyder at veksten i bedriftsmarkedet for WLAN kommer av at vi er i en oppdateringssykel nå; det er større tilgang til de nyeste 802.11ac Wave 2-baserte produktene nå; et lettere økonomisk klima nå; og at utdanningssektoren i USA fortsetter å bruke E-Rate-programmet for å oppdatere nettverkene sine.

Samtidig fortsetter opptaket av den nyeste WLAN-standarden, 802.11ac. I bedriftsmarkedet sto slike aksesspunkter for 56,9 prosent av antallet og 75,6 prosent av omsetningen i første kvartal 2016. Dette var for kategorien «dependent access point», altså aksesspunkter som brukes i systemløsninger.

Denne overgangen fra forrige standard, 802.11n, er adskillig raskere enn det vi så for flere år siden, da industrien gikk fra 802.11a/b/g til 802.11n.

Samtidig var forbrukermarkedet for WLAN flatt år over år basert på første kvartal. Her ser vi at opptaket av 802.11ac har gått adskillig langsommere enn det som var tilfellet for bedriftsmarkedet.

I årets første kvartal sto 802.11ac Wave 2-baserte produkter for bare 18,4 prosent av antallet og 46,1 av omsetningen i konsumentmarkedet.

Slapt Europa

Sett i et geografisk perspektiv, var det omsetningen i Nord-Amerika og i Asia-regionen som reddet det globale WLAN-salget i bedriftsmarkedet i første kvartal i 2016. Her er salgstallene som rapportert av IDC, delt opp i markeder og signifikante land, som prosentvis utvikling år over år, for første kvartal 2016:

  • APeJ (Asia/Pacific excluding Japan): 19,7 prosent vekst
  • Nord-Amerika: 14,0 prosent vekst
  • MEA (Middle-East & Africa): 4,5 prosent vekst
  • Vest-Europa: 2,7 prosent vekst
  • CEE (Central & Eastern Europe): 8,8 prosent tilbakegang
  • Japan: 9,2 prosent tilbakegang
  • Latin-Amerika: 15,6 prosent tilbakegang

De minste vokste mest

IDC har også sett på utviklingen for de viktigste aktørene på bedriftsmarkedet for WLAN. Ikke overraskende er det Cisco som fører an her, men nær halvparten av markedet. Deretter følger HPE Aruba, Ruckus, Ubiquiti og Aerohive:

* Cisco opplevde en salgsøkning på 2,7 prosent i første kvartal 2016, sammenlignet med samme periode året før. Dette tilsvarer en global markedsandel på 45,2 prosent, opp fra de 45,0 prosent sett i fjerde kvartal i fjor, og ned fra 47,8 prosent observert i første kvartal i fjor.

IDC antar at oppkjøpet av Meraki er den viktigste grunnen til Ciscos vekst.

  • HPE Aruba (det kombinerte HP og Aruba, eksklusive OEM-partnerne) opplevde en tilbakegang i salget i første kvartal 2016 på 2,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er det første kvartalet med nedgang, etter flere sammenhengende kvartaler med stødig vekst. HPE Aruba har nå en global markedsandel på 15,8 prosent, ned fra 15,9 prosent i forrige kvartal, og ned fra 17,6 prosent i første kvartal 2015.
  • Ruckus hadde et sterkt første kvartal i 2016, og opplevde en vekst på 21,3 prosent i forhold til samme kvartal i 2015. Selskapet har nå en markedsandel på 7,7 prosent, opp fra 6,7 prosent i forrige kvartal, og opp fra 6,9 prosent i første kvartal 2015.
  • Ubiquiti hadde en solid vekst i første kvartal 2016, på formidable 63,3 prosent fra samme periode året før Ubiquiti hadde dermed en markedsandel på 4,3 prosent i første kvartal i år, opp fra 2,7 prosent i fjerde kvartal 2015.
  • Aerohive fikk også en skikkelig god vekst, og gikk opp med 62,9 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. IDC tilskriver denne veksten til innkjøp i USA som en følge av E-Rate-prosgrammet der. Selskapet hadde en markedsandel på 2,3 prosent i første kvartal, omtrent det samme som sine 2,5 prosent fra forrige kvartal.