LIKE BRA: Færre vil bytte ut fjorårets modell med en ny, og de rimeligere modellene blir stadig bedre, mener IDC. Illustrasjonsfoto: Toralv Østvang
LIKE BRA: Færre vil bytte ut fjorårets modell med en ny, og de rimeligere modellene blir stadig bedre, mener IDC. Illustrasjonsfoto: Toralv Østvang

Mobilmarkedet mettes

Forbrukerne beholder mobilene sine lenger enn før. IDC mener markedet for smartmobiler vil vokse ti prosent i året frem mot 2018.

Fra 2013 til i år økte produksjonen av antall smartmobiler med 26 prosent, til nesten 1,3 milliarder enheter.

Nå har analytikerne i IDC kikket i regnearket sitt, og ser for seg en vekst på 12 prosent i markedet for smartmobiler i 2015. Det betyr at totalt 1,4 milliarder av de små enhetene ut i butikkhyllene i løpet av året.

Deretter vil tallet synke med to prosentpoeng, og ligge på omlag ti prosent hvert år frem mot 2018, langt mindre enn foregående år, ifølge amerikanske Computerworld.

I mange av markedene skyldes stagneringen at markedet rett og slett er i ferd med å mettes. Mange har allerede smartmobil, og mange gidder ikke eller kan ikke bytte ut en velfungerende og forholdsvis ny enhet hvert år.

I tillegg faller prisen jevnt. Selv om hippe mobiler som eksempelvis Iphone 6 nok vil holde omtrent samme kurs og pris fremover, så blir de billigere smartmobilene stadig bedre, i hovedsak på grunn av produksjon i Kina.

- Forbrukere trenger ikke lenger punge ut for toppmodeller for å garantere grei kvalitet på maskinvare eller opplevelse, som IDC-analytiker Melissa Chau sier det.

Android opp, IOS ned

IDC mener videre at det blir Android som vil dominere markedet mot 2018, der total markedsandel på nye enheter solgt vil ligge på 61 prosent, mot 34 prosent for Iphone.

I tillegg mener IDC at Android-dominansen vil ødelegge for nye mobile operativsystemer som Tizen og Firefox. Disse vil ikke klare å konkurrere på pris, og vil nok se seg nødt til å gå en annen rute for å trekke til seg kunder.