BRANSJE | Movember

Det blir IT-bart i år også!
Endelig kan vi gjøre klart for årets mest uhøytidelige innsamling og konkurranse: IT-barten.
Hvert år siden 2003 har det like sikkert som at dagen blir kortere, dukket opp mer eller mindre vellykket hårvekst på overleppa til ellers stilsikre menn. I november måned har Movember med sin upretensiøse aksjonsform skapt engasjement og samlet inn penger til menns helse.
Resultatet er finansiering av mer enn 1.300 prosjekter for menns helse verden over. Opprinnelig gikk alle pengene til kreftforskning, men etter hvert har aksjonen handlet like mye om menns mentale helse.
Der kvinner er flinke til både å snakke om hvordan de har det og oppsøke helsetjenester for å få hjelp, skal menn liksom ordne opp i sakene selv. Selvmordsraten blant menn er høyere enn hos kvinner, og for mange menn dør eller får alvorlige senskader, rett og slett fordi de går til legen for sent.
Computerworld engasjerer seg
Mange forbinder Movember utelukkende med å gro bart i november, men i virkeligheten er det også en innsamlingsaksjon. Man oppretter et såkalt Mo-space på nettsidene til Movember, der folk kan gå inn og gi penger på barten. Disse gavene går da i sin helhet til Movembers arbeid.
Her har Computerworld hvert år satt opp en svært uhøytidelig konkurranse: IT-barten. Man kan nemlig organisere seg i lag, og IT-barten er en såkalt utfordring i Movember, der man kan følge med på hvor mye lagene i nettverkene samler inn. I Norge er IT-barten den desidert største utfordringen i Movember-sammenheng, som regel med mer enn dobbelt så mye samlet inn som nummer to på lista.
Hvert år kårer Computerworld en vinner av It-barten, som får lagnavnet gravert inn på det gjeve vandre-trofeet. Totalt har It-barten over årene samlet inn flere millioner kroner til den gode saken.
I Computerworld gjør vi dette fordi det er mange menn i IT-bransjen, og mange av disse mennene ikke nødvendigvis var de mest ekstroverte i sine årskull. For oss handler ikke dette bare om pengene lagene samler inn, men om å sette søkelys på noe som er et reelt helseproblem i samfunnet.
Kunsten å ikke bli syk
I tillegg til å samle inn penger til forskning på prostata- og testikkelkreft samt mental helse , handler hele måneden om å hjelpe menn til å holde seg friske. Generelt er ikke menn så flinke til å oppsøke lege når det feiler dem noe, samtidig som de er litt for flinke til å holde følelseslivet for seg selv når det oppstår utfordringer der.
Det er vel dokumentert at regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer, type 2-diabetes, visse typer kreft, samt redusere risikoen for depresjon og angst. Det kan også bidra til å styrke muskler og skjelett, forbedre søvnkvaliteten og bidra til vektkontroll, i tillegg til å ha positive effekter på kognitive funksjoner. En bemerkelsesverdig virkningsfull pille å svelge til prisen av en forfriskende tur i skogen, med andre ord.
For voksne anbefales det å være fysisk aktiv i minst 150 minutter med moderat intensitet eller 75 minutter med høy intensitet per uke, i tillegg til muskel- og skjelettrening to ganger i uken. Det er anbefalingen. Hvis utgangpunktet er null, starter effekten allerede ved den første turen.
It-barten og bevegelse
Helseeffekten av bevegelse er grunnen til at Movember også handler om aktivitet. Selv om IT-barten måler suksess i innsamlet beløp, kan man også bruke profilen sin inne på sidene til Movember til å sette aktivitetsmål også.
Inne på profilen kan man sette seg mål for aktivitet i løpet av Movember måned, og legge inn fremdrift underveis. Slitsomt å drive med hele året, selvsagt, men motiverende å drive med over en kortere periode.
Bli med!
Årets aksjon starter 1. November, og man trenger ikke lang betenkningstid for å bli med. Dersom man skal snike seg oppover resultatlista i IT-barten, kan det lønne seg å gjøre en eller annen aksjon i løpet av måneden. Det gir kollegaer, venner og bekjente en mulighet til å donere penger på barten.
Håper årets IT-bart blir bra, og i år forsøker vi å få til en liten samling av lagene midt i måneden. Følg med på cw.no utover i Movember måned, og ikke glem å hilse på kollegaer som er med. De er lette å kjenne igjen.