LA DET SPIRE OG GRO: Det nærmer seg november, og det er igjen tid for å la barten gro. (Foto: movember.com)

Så klart blir det it-bart i år også 

Endelig kan vi gjøre klart for årets mest uhøytidelige innsamling og konkurranse: It-barten.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år siden 2003 har det like sikkert som at dagen blir kortere, dukket opp mer eller mindre vellykket hårvekst på overleppa til ellers stilsikre menn. I november måned har Movember med sin upretensiøse aksjonsform skapt engasjement og samlet inn penger til menns helse.

Resultatet er finansiering av mer enn 1.250 prosjekter for menns helse verden over. Opprinnelig gikk alle pengene til kreftforskning, men etter hvert har aksjonen handlet like mye om menns helse generelt, og mentale helse spesielt.

Der kvinner er flinke til både å snakke om hvordan de har det og oppsøke helsetjenester for å få hjelp, skal menn liksom ordne opp i sakene selv. Selvmordsraten blant menn er høyere enn hos kvinner, og for mange menn dør eller får alvorlige senskader, rett og slett fordi de går til legen for sent.

Computerworld engasjerer seg

Mange forbinder Movember utelukkende med å gro bart i november, men i virkeligheten er det også en innsamlingsaksjon. Man oppretter et såkalt Mo-space på nettsidene til Movember, der folk kan gå inn og gi penger på barten. Disse gavene går da i sin helhet til Movembers arbeid.

Her har Computerworld hvert år satt opp en svært uhøytidelig konkurranse: It-barten. Man kan nemlig organisere seg i lag, og It-barten er en såkalt utfordring i Movember, der man kan følge med på hvor mye lagene i nettverkene samler inn. I Norge er it-barten den desidert største utfordringen i Movember-sammenheng, som regel med mer enn dobbelt så mye samlet inn som nummer to på lista.

Hvert år kårer Computerworld en vinner av It-barten, som får lagnavnet gravert inn på det gjeve vandre-trofeet. Totalt har It-barten over årene samlet inn flere millioner kroner til den gode saken.

I Computerworld gjør vi dette fordi det er mange menn i it-bransjen, og mange av disse mennene ikke nødvendigvis var de mest ekstroverte i sine årskull. For oss handler ikke dette bare om pengene lagene samler inn, men om å sette søkelys på noe som er et reelt helseproblem i samfunnet.

Bli med!

Årets aksjon starter 1. November, og man trenger ikke lang betenkningstid for å bli med. Dersom man skal snike seg oppover resultatlista i it-barten, kan det lønne seg å gjøre en eller annen aksjon i løpet av måneden. Det gir kollegaer, venner og bekjente en mulighet til å donere penger på barten.

Håper årets It-bart blir bra, og i år forsøker vi å få til en liten samling av lagene midt i måneden. Følg med på cw.no utover i Movember måned, og ikke glem å hilse på kollegaer som er med. De er lette å kjenne igjen.

Slik blir du med:

Det er noen regler det er verdt å huske på:

Du må starte nybarbert og helst allerede 1. november. Du skal gro bart ut måneden - og kun bart, ikke skjegg eller flippskjegg. Dog er en liten, elegant ansamling under underleppen er tillatt. Mustasjen kan ikke nå kinnskjegget for da blir det et skjegg. Den kan heller ikke nå bunnen av haken, da blir det en smultring. Komplette reglene for hva som er en gyldig bart er på hjemmesidene til Movember.

Når det er sagt, er engasjement det aller viktigste. Derfor er det også mulig for kvinner å være Mo Sista og delta i konkurransen. For at laget skal være med i Computerworlds it-barten må en lagkaptein registrere laget og deretter melde laget inn i Computerworlds it-bart. Alt dette gjøres på nettsidene til Movember.

It-barten er registrert som en utfordring i Movember-sidene. Meld deg inn, og laget sitt totale innsamlede beløp automatisk teller med i konkurransen blant norske it-selskap.

Computerworld vil følge utviklingen på konkurransen utover i november. Slik melder du inn ditt lag:

  • Opprett ditt Mo-Space på no.movember.com
  • Følg instruksjonene og opprett et lag
  • Søk opp it-barten fra lagets mo-space
  • Klikk for å bli med på utfordringen