BARTEPRAT: En bedre samtalestarter enn en pjuskete bart skal du lete lenge etter, mener Thomas Barth fra Tieto. Foto: Redaksjonen

– Et kinderegg av en kampanje

Årets mest hårete måned nærmer seg slutten, og it-barten har igjen samlet store summer til støtte for menns helse.

Publisert Sist oppdatert

Det er ennå ikke for sent å delta i Movember. November er måneden da menn over hele verden lar barten gro for å skape oppmerksomhet rundt menns helse og samle inn penger til forskning på prostatakreft.

I løpet av måneden har ansatte i it-bransjen samlet seg sammen i et eget nettverk kalt it-barten. Her konkurrerer de med andre barte-ligaer. Konkurransen går ut på å ha den mest snasne bartepryden, men kanskje aller viktigst; å samle inn mest mulig penger til inntekt for en god sak.

Software Innovation

Nå som den mest hårete måneden i året nærmer seg slutten har ligaene i It-barten i skrivende stund samlet inn 260.870 kroner til inntekt for menns helse. Med denne summen ligger It-barten også på en god andre plass på listen over de norske barte-ligaene.

Initiativtaker til It-barten og Movember-veteran Frank Rognstad leder så langt på individlista med 13.814 kroner i potten, mens Thomas Barth fra Software Innovation ligger hakk i hel med 10.571 kroner. Software Innovation er også firmaet som leder på lagsiden. Så langt har konsulentselskapet samlet inn 89.305 kroner. 

- Dette er et kinderegg av en kampanje. Menn må bli flinkere til å ta ansvar for egen helse, og da er det fint med en kampanje som gir mer åpenhet rundt et tema som kanskje er litt tabubelagt, sier Thomas Barth, som fungerer som lagkaptein for Software Innovation. 

Dette er ikke første året hvor Software Innovation gjør det godt i barte-konkurransen. I 2013 havnet de på en tredjeplass på lagsiden. Da hadde de samlet inn 60.000 kroner. I fjor kunne de skilte med å være det vinnende it-barte-laget etter å ha lagt inn 87.296 kroner i potten. Likevel er det ikke pallplasseringen som er hovedmotivasjonen.

Barth forteller at bedriften bevisst har pratet om hva de ønsker at Movember skal være for dem, men de har kommet fremt til at det skal være en lav terskel for å delta. De ønsker at det skal være lystbetont.

- Vi i kjernen har gjort et poeng av å ikke mase, sier Barth, men kan avsløre at de likevel gjør mye for å øke bevisstheten rundt temaet. Blant annet skal de i år som i fjor, få besøk av Kreftforeningen. 

Ikke for sent

Max Vere-Hodge, leder for Movember i Skandinavia, forteller at det ikke er for sent å bidra. 

Om du ikke har blitt bartefin denne måneden finnes det flere muligheter å bidra på. Om du er glad i mobilspill kan du ha det gøy med spillappen Run Mo Run.  

Run Mo Run fåes til både Android og Ios og skal passe for alle aldre. Spillet går ut på at du løper og hopper deg gjennom ulike verdener med bartetema. Spillet er gratis å laste ned, men alle kjøp i appen går uavkortet til Movember Foundation. 

Om mobilspill ikke er tingen for deg, kan du fortsatt støtte menns helse ved å gå inn på bevegelsens hjemmesider.

- It-bransjen kan fortsatt involvere seg ved å donere penger på movember.com og ved å heie frem alle bartene rundt i it-bransjen i disse siste dagene av måneden, sier Vere-Hodge. 

Også Thomas Barth i Software Innovation vil oppfordre til å fortsette givergleden i disse siste dagene av Movember. 

-Det er viktig å huske at det som samles inn blir fordelt til forskjellige forskningsprosjekter i Norge. Å bidra med dette kan kanskje gjøre at det er mindre sjanse for komplikasjoner, og at det vil øke livskvaliteten din om du selv skulle rammes om 20 år. Det å bidra til å gjøre det enklere å leve med prostatakreft er jaggu en god motivasjon for giverglede, sier han.