Vant vanvittig kappløp da It-barten passerte 200.000 kroner

Exbeardis vant på knockout i tolvte time.

Publisert Sist oppdatert

Det som tegnet til å bli et kappløp om seieren, endte med knockout fra Exbeardis-gjengen. Til tross for solid innsats måtte Sopra Steria Norge se seg grundig slått. Lengre ned på lista, der situasjonen virket mer avklaret, slo Accenture til og kapret tredjeplassen i årets mest hårete konkurranse.

Den uhøytidelige konkurransen går til inntekt for en god og viktig sak, Movember. Pengene går til forskning på kreftformene som dreper flest menn, men også til å bidra til at menn tar bedre hensyn til egen helse. Følge med, og ta kroppens signaler på alvor. Og, ikke minst, oppmerksomhet omkring menns mentale helse. Både kreft og mentale problemer er bakgrunnen til at vi mister alt for mange menn alt for tidlig.

Lagleder Petter Christie i Exbeardis, bedriftslaget til Experis, er veldig fornøyd både med innsatsen til laget, og den tøffe konkurransen fra de andre lagene. Nå skal han og Experis glede seg med vandretrofeet som det synlige beviset på seieren helt til neste år.

– Jeg vil si takk for kampen til alle. Det har vært jobbet utrolig bra av lagene i år. Det har vært litt vanskelig å få med folk når mange fremdeles er på hjemmekontor, men jeg er stolt av at vi klarte å samle inn over 90.000 i Exbeardis, og at It-barten kom over 200.000, sier en fornøyd lagkaptein.

– Jeg vil også gi en ekstra kudos til Thomas Barth fra Sopra Steria Norge, som kom på 3. plass i Norge totalt. Hatten av for det, sier Christie.

Imponerende resultater

Lagkaptein Thomas Barth fra fjorårsvinner Sopra Steria, er imponert over både innsamlingstotalen og innsatsen til Exbeardis. Han trekker også fram de andre lagene i konkurransen som har levert en knallsterk Movember til tross for utfordrende tider med en pandemi som tar mye plass både i nyhetsbilde og folks bevissthet.

– Helt rå innsats av alle lagene. Vi må ikke glemme Accenture og Forse som også gjorde det sterkt på oppløpssiden, sier han, og gleder seg til innsats også neste år, sier lagleder Thomas Barth fra Sopra Steria Norge.

– Forskning på prostata- og testikkelkreft er viktig, og det samme er økt fokus på menns helse. Også er det litt av en avveksling å ha en bart midt i ansiktet en måned i året, sier han.

Lagene i it-barten har all grunn til å være stolte. Sammenlignet med andre utfordringer i Movembersystemet, er it-barten ikke mindre enn en dominerende kraft. It-barten samlet inn omtrent dobbelt så mye som de øvrige norske utfordringene til sammen, Brannmenn mot kreft, Oljebarten og Studentbarten.

Vi sees igjen til neste år.

Topp fem i it-barten

  1. ExBeardis: 90.780
  2. Sopra Steria Norge: 53.950
  3. Accenture Norge: 23.050
  4. Forse Stiff Upper Lip 17.500
  5. Growit Amende 12.550