FÅR SØSTER: Det er ventet at Galaxy S6 Edge får en større søster, selv om produksjonsproblemer for S6 Edge ga resultatfall i andre kvartal. Foto: Samsung.

Samsung planlegger priskutt mot salgsnedgang

Resultatene til den koreanske giganten krever drastiske tiltak. Flere toppmodeller, lavere priser og flere produkter lanseres.

Publisert Sist oppdatert

Smarttelefonmarkedet bremser opp og det gir direkte resultater for verdens største leverandør av smarttelefoner. Torsdag meldt Samsung Electronics at utsiktene for høsten ikke var av de lyseste.

Analyseselskapet TrendForce kuttet forventningene til vekst i smarttelefonmarkedet nesten fire prosentpoeng, fra 11,6 prosent til 8,2 prosent. Det melder Reuters.

For Samsung innebærer dette at andre kvartal hadde et resultatfall på fire prosent, og var nok et kvartal med fallende overskudd. Det er dårligere salg av smarttelefoner enn ventet som drar resultatet ned. I tillegg var selskapet plaget med produksjonsproblemer knyttet til toppmodellen S6 Edge.

Utfordres overalt

Samsung bedriver en tofrontkrig der de slåss mot Apple om premium-segmentet, og med nye kinesiske produsenter i mellom- og billigsegmentet. For eksempel har Huawei blitt en utfordrer, og ikke bare i smarttelefoner, men i nettbrettmarkedet også.

I tredje kvartal planlegger Samsung å lansere flere smartmobiler, de fleste i det normalfeltet de selv har etablert med skjermer mellom 5 og 6 tommer. Både en ny Note 5 og en ny Galaxy S6 Edge+  er ventet.

I tillegg er det antydet at det vil komme en krympet S6 tilpasset de som vil ha små mobiler med rundt fire tommers skjerm. Tidligere i sommer er det lansert både nye mobiler i mellomsegmentet og nye toppmodeller av nettbrett.

Samsung varslet at lavere priser ville være et virkemiddel for å øke salget av egne smartmobiler.

Brikkesalget går så det griner

Selv om mobildingsene sliter hos Samsung, henter de halvparten av overskuddet i andre kvartal fra en brikkedivisjon som gror raskt. Minne og prosessorer til mobile enheter etterspørres av mange produsenter, og Samsung er en stor leverandør.

Overskuddet i andre kvartal var 48,4 milliarder kroner (6,9 billioner won). Mobildivisjonen leverte 19,3 milliarder kroner (2,76 billioner won) i pluss, mens brikkedivisjonen sto for 23,8 milliarder kroner (3,4 billioner won). Overskuddet i mobildivisjonen aleine var 38 prosent ned.