TULLENERDEGUTT: Erlend Schei, tidligere Finn Labs, skal ta over verden med ... Pelp. Arkivfoto: Kenneth Christensen
TULLENERDEGUTT: Erlend Schei, tidligere Finn Labs, skal ta over verden med ... Pelp. Arkivfoto: Kenneth Christensen

Hva er Finn-toppenes hemmelige prosjekt?

Pelp skal gå internasjonalt. Og lanseres snart. Men foreløpig vet vi nesten ingenting.

Hva i huleste er Pelp? 

Kan det være Panegyrisk Enerverende Liksom-Produkter? Potent og Energisk Livreddende Publikumsfrieri?

Eller er det noen som har skrivi Help feil? 

Ikke vet jeg. Det eneste jeg veit er at noen av de mest kreative folka i Finn.no har forlatt moderskipet for å lage et nytt selskap. Og at produktet fra det selskapet heter Pelp. Ja, og at de lanserer rett rundt hjørnet. 

Erlend Schei, kjent som "Nerdegutt" på internett, har i mange år vært en viktig drivkraft i nørdelaboratoriet Finn Labs og dessuten frontet it-bistandsprosjektet Nerd Aid, er blant de fem freidige fyrer (inkludert ei dame, men det ødela liksom bokstavrimet) i Pelp. Så jeg ringte han.

- Det er Erlend.

Hei, det er Aslak Borgersrud her, i Computerworld. Jeg vil gjerne vite hva det er dere holder på å lage.

- Du, nå sitter jeg med beina på bordet og har hjemmekontor. Jeg kan dessverre ikke fortelle noe særlig om det.

Kom igjen, a. Jeg skjønner at dere prøver å leke deilige og skape buzz med å bare fortelle navnet på selskapet, men jeg må ha litt mer hvis jeg skal være med på leken. Hva er produktet?

- Jeg har ikke lyst til å svare på det, Aslak.

- Hvor mye penger har dere, da?

- Nei, det har jeg dessverre ikke lov å si.

- Men hvem betaler? 

- Schibsted. 

Ahh. Endelig. Noe!

Det viser seg at Pelp er et selskap av fem utbrytere fra Finn.no.

HEMMELIGHETSFULLT: Pelp.no
HEMMELIGHETSFULLT: Pelp.no

Sjefen er Tine Reuterdahl. Hun har tidligere vært sjef både i Finn Vekst og i Finn Oppdrag, samt produktsjef for hele Finn.no.

Med på laget er Eyvind A. Larre, som kommer fra en jobb som forretningsutvikler i den samme rubrikkgiganten. 

I tillegg er Espen Dalløkken og Thomas Torp med på laget sammen med den nevnte nerdegutt Schei.

- Vi kjører knallhardt på innavl, sier Schei.

Selskapet - som strengt tatt heter Erupt AS - er finansiert av Schibsted, men drives selvstendig. De har ikke en gang kontorer i Postgirobygget, men holder på i tredje etasje over Burger King nederst i Karl Johans Gate i Oslo sentrum.

- Er det moro, da? Å drive for seg sjøl?

- Utrolig. Vi varierer fra "vi skal få verdensherredømme på dag fire" til "herregud, vi kommer ikke til å få en eneste bruker!", flere ganger om dagen. 

- Men dere skal ha verdensherredømme?

- Vi tenker internasjonalt, i det minste. 

- Hvor fort? 

Nei ... Schei trekker på det, som han gjør hver eneste gang jeg stiller et konkret spørsmål. Men så bestemmer han seg tydeligvis for å svare likevel.

- Vi slipper inn grupper av forsøkskaniner om noen uker. Så håper vi på å gå live i løpet av en måneds tid.

Men når kommer verdensherredømmet?

- Jeg tror ikke det tar av til påske. Først rundt 1. mai. Hehe.

Da de fem hoppet av fra Finn i sommer ble de møtt av en stor artikkel i Kampanje, under tittelen "Finn-topper bygger Finn-konkurrent"

Men er det en konkurrent?

- Vi skal løse de samme brukerbehovene som Finn løser, sier Schei.

Ok. La oss oppsummere: 

Det er en nettjeneste. Eller, i det minste en digital tjeneste. Den skal være internasjonal. Og den skal på en eller annen måte konkurrere med Finn.

Ja, og så heter den Pelp, da. Og websidene deres antyder at det står for "People Help". 

Synd de ikke kan hjelpe oss med å forstå hva de lager.

Men buzz, blir det. Herved overlevert. Bare hyggelig.

 

(PS: Du kan jo alltids registrere deg på Pelp.no for å få vite når de lanserer. Ellers kan du bare vente til vi skriver om det på Cw.no)