Dataspillet du styrer med tissen

På tide å bytte ut joysticken med et mer personlig redskap? Det kan du, på en bar i London.

Publisert Sist oppdatert

På Exhibit bar i Balham i London er det blitt ordentlig gøy å gå på dass, vel å merke hvis du er mann og ditt fornødne er av typen du gjør i oppreist positur.

Urinalskålene på barens avtrede er nemlig blitt utstyrt med små videospill, som du styrer med retningen på strålen. Baktanken med spillet er å drive markedsføring, og på en effektiv måte utnytte de 55 sekundene en gjennomsnittlig mann bruker på å bli kvitt overflødig væske.

Når man er ferdig oppfordres spillerne til å publisere poengsummen sin via mobilen på Twitter og på en oversiktstavle som holder rede på plasseringen.

- Vanskelig å gjøre inntrykk på menn

Ideen bak spillet er klekket ut av to ingeniørstudenter ved Cambridge, Mark Melford og Gordon MacSween, som sammen har dannet selskapet Captive Media.

- Som alle vet er det svært vanskelig for merkevarer å gjøre noe inntrykk på menn når de er ute og sosialiserer, sier MacSween til bransjetidsskriftet Fieldmarketing.com.

Han forteller at Captive Media tilbyr muligheten for merkevarer til å profileres seg svært direkte, i en lang periode der oppmerksomheten nesten er helt uforstyrret.

- Dette skiller seg ut fra mange andre digitale ”utenfor hjemmet”-medier, fordi det er interaktivt og gjør at merkevarer kan engasjere på en morsom og minneverdig måte, sier Melford ifølge Fieldmarketing.

- Ut ifra tester vi har gjennomført, er det klart at alle guttene snakker med hverandre og forteller om det de har sett og poengsummen sin, sier Melford.

Tidlige tester ble utført på Ta Bouche bar på Cambridge mellom juli og oktober i år, og tall fra barens kassesystem samt spørreundersøkelser blant gjestene viste blant annet følgende resultater:

  • En kampanje for ølmerket Corona førte til en salgsøkning på 203 enheter i uka, som tilsvarer en økning på 47 prosent.
  • En 8-ukers kampanje for husets shots økte salget i gjennomsnitt 264 enheter i uka.
  • 80 prosent av de spurte gjestene oppga at det var sannsynlig at de ble lenger på stedet eller at de ville komme tilbake til baren på grunn av systemet.
  • 100 prosent av de spurte sa at de ville (eller allerede hadde) fortalt om dette til sine venner.

Som følge av disse resultatene har Captive Media lykkes å sikre i alle fall en kontrakt med en annonsør, og slike spill-urinaler skal rulles ut på utvalgte steder i England tidlig i 2012, skriver Fieldmarketing.

Sjekk videoen av hvordan urinalspillet fungerer, med kommentarer fra begeistrede brukere: