Hvem eier følgerne dine?

Noah Kravitz var selskapet Phonedogs Twitter-mann. Så sa han opp jobben - og tok 17.000 følgere med seg.

Publisert Sist oppdatert

Kravitz jobbet som blogger og offisiell kvitrer for det amerikanske selskapet Phonedog. Under brukernavnet @Phonedog_Noah samlet han over 17.000 følgere.

Så forlot han selskapet - og tok Twitter-kontoen sin med seg, og endret brukernavnet til @NoahKravitz.

Kratitz følgerbase har siden vokst til rundt 22.000 følgere.

Nå blir han saksøkt av sin gamle arbeidsgiver. Phonedog krever en oppreisning på 15 kroner pr følger pr måned.

Sier han fikk lov

Kravitz sier til New York Times at Phonedog gav ham tilatelse til å ta med seg Twitter-kontoen da han sluttet i selskapet. Det eneste kravet var at han kvitret om Phonedog innimellom.

Men, omtrent åtte måneder etter Kravitz forlot Phonedog presenterte selskapet ham med et søksmål.

Phonedog hevder Twitter-følgerne til Kravitz egentlig er en kundeliste, og at selskapet har investert betydelige resursser i den.

- Kostnadene og resurssene investert av Phonedog Media i å bygge opp følgere, fans og generell merkevarebevissthet gjennom sosiale medier er betydelig, og er å betrakte som Phonedog Medias eiendom, sier selskapet i en melding ifølge BBC.

Selskapet sier også at de akter å aggressivt beskytte kundelister, opphavsrettigheter og varemerker.

Kan sette presedens

Kontroll av offisielle kontoer på Twitter er et forholdsvis nytt tema, men samtidig noe vi garantert kommer til å høre mer om etter hvert.

Barbara Cookson, en britisk advokat som spesialiserer seg på opphavsrett, mener Phonedog-saken kan sette presedens på saker av denne typen.

- Virksomheter kommer til å utvikle retningslinjer for å bestemme om de ønsker å twitre på en slik konto. For vanlige virksomheter er det temmelig vanskelig å bygge opp følgere uten å ha en sterk personlighet. Du må ha et svært solid merkenavn for at det skal virke, sier Cookson til BBC.

Hun fortsetter med å si at det er vanskelig å sette en pris på følgere på Twitter ettersom det er vanskelig å si nøyaktig hvorfor de følger forskjellige kontoer.

Samtidig påpeker Cookson at det er usikkert følgere på Twitter kan sammenlignes med en kundeliste.

- Dersom Phonedog har brukt kontoen for å utlyse kampanjer og tilbud, kan det tenkes at den er verdifull som kundeliste, avslutter Cookson.