VW og TomTom samarbeider
Vil utvikle ny kartteknologi for førerløse biler.
Bilprodusenten Volkswagen og navigasjonsselskapet TomTom har innledet samarbeid om ny teknologi for førerløse biler.
Målet er å komme frem til rimeligere og sikrere løsninger for førerløse biler, der et felles filformat for alle slags navigasjonsenheter vil være sentralt.
Dagens GPS-navigasjonssystemer vil ikke være tilstrekkelig til å håndtere all informasjonen som trengs når tallet på førerløse biler når kritisk masse.
Store datamengder
De førerløse bilene vil trenge store mengder data i sanntid både om geografisk plassering, om trafikken, om mulighetene for filskifte, om trafikklys og mye annet for å kunne manøvrere seg trygt og sikkert i trafikkbildet.
- Det at vi nå innleder samarbeid med Volkswagen Group Research for å utvikle fremtidens HAD-teknologi (Highly Autonomous Driving) bekrefter TomToms posisjon som en sentral aktør på bilmarkedet, sier TomToms toppsjef Harold Goddjin til britiske Computerworld.
- TomToms kartekspertise gir nøyaktige data og representerer den skalerbare teknologiplattformen som trengs for å ta i bruk mye automatikk i forbindelse med bilkjøring, sier TomTom-sjefen.
TomTom og Volkswagen arbeider med et konsept basert på Navigation Data Standard (NDS). Dette er en ny standard for kartdata der målet er å sørge for at alle navigasjonsenheter bruker ett og samme filformat.
Tanken er at man ved hjelp av NDS kan utvikle skalerbare og kostnadseffektive systemer for bilautomatikk, uten at det trengs så mye kostbar maskinvare.
Førerløst i 2016?
Elementer av førerløs bilkjøringsteknologi kan komme på markedet allerede i løpet av 2016. General Motors har kunngjort at selskapet regner med å komme på markedet med «håndfri styring» der bilen selv holder seg i riktig fil, holder riktig fart og dessuten selv tar hånd om nedbremsning når det er nødvendig.
Med slik teknologi i bilene tror bilbransjen at man både vil oppnå økt trafikksikkerhet og mer effektiv kjøring med færre trafikkorker enn i dag.