IRRITERENDE: Stemme-assistenten Dick vet best og tar sine egne valg, i reklamen fra Knowit Syd. (Foto: Knowit Experience)
IRRITERENDE: Stemme-assistenten Dick vet best og tar sine egne valg, i reklamen fra Knowit Syd. (Foto: Knowit Experience)

Knowit vant pris for mansplainer-bot

Knowit Syd vant pris på Magnet Awards for Dick, en mansplainer-bot.

Publisert Sist oppdatert

Magnet Awards er en pris for employer branding og rekruttering som holdes i både Sverige og Norge. I årets svenske utgave har Knowit Syd stukket av med gull i åpen klasse for reklamen for «Dick – the first all male voice assistant».

Knowit skriver selv at stemmeassistenter er hjelpfulle, omsorgsfulle, lydige, greie – og kvinnelige. Dermed mener de at tech-industrien har et ansvar for å jobbe mot strukturell ulikhet.

Menn dominerer

– Dette er jo en rekrutteringskampanje, med en litt annen take på teknologi, og en måte å koble likestilling inn på samtalen. It-bransjen er jo veldig dominert av menn, og vi ønsker flere kvinnelige kollegaer. Da er det viktig å vise at vi setter likestilling på agendaen, og det går fra toppledelsen og nedover i selskapet, sier Baste A. Christiansen, kommunikasjonsanvarlig i Knowit Experience Norden.

I reklamen gir en kvinne ulike instrukser til Dick, og blir møtt med dårlig respons. Det står at spesielle funksjoner på enheten er at den mansplainer, er lett fornærmet, lat, egoistisk, creepy og selvmedlidende. På spørsmål om å ringe kjæresten, spør Dick tilbake «Virkelig, kjæreste? Men hva med oss?»

Prisutdelingen Magnet Awards Sverige fant sted den 17.februar.