Ny prosessor til Xbox 360

Brikkeprodusenten til Microsoft hinter om at de skal produsere en versjon på 45 nanometer.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Xbox 360-konsoller benytter seg av en 90nm Xenon-prosessor med tre kjerner. Denne prosessoren er basert på IBMs PowerPC-arkitektur.

Svært mange Xbox 360-kunder sliter med maskinvarefeil på konsollene sine, noe som ifølge mange analytikere og eksperter kan skyldes nettopp at prosessoren benytter seg av 90nm-teknologi, som er kjent for å utvikle svært mye varme.

LES OGSÅ: Seks milliarder for å fikse Xbox

Ved å bytte over til prosessorer basert på 45nm vil konsollen utvikle mindre varme og kreve mindre strøm, og sannsynligvis fungere mer stabilt enn dagens utgaver.

- Vi jobber aktivt mot flere kunder når det gjelder CPU, blant annet firmaer som jobber innen spillindustrien, sa Chia Song Hwee, administrerende direktør for Chartered, under en telefonkonferanse nylig.

Chia ville ikke gå ut med noe navn på kunden han mente, men det er etter alt å dømme Microsoft det er snakk om. Selskapet får allerede sine Xenon-prosessorer, både på 90nm og 65nm, fra Chartered.

Innen 45nm-varianten av Xenon kommer på markedet, noe som etter alt å dømme vil skje i løpet av 2008 eller 2009, vil Microsoft bytte til en Xenon-variant basert på 65nm-teknologi.

- Produksjonen av 65nm har kun pågått i et halvt års tid, og 45nm kommer nok ikke før 18 måneder etter det, sa Chia under den samme telefonkonferansen.

Konsoller med 65nm-versjonen av prosessoren er ventet klar for salg i løpet av høsten, og vil forhåpentligvis føre til en mer driftssikker og stabil konsoll enn dagens utgave.

Les mer om Xenon hos Wikipedia.

LES OGSÅ: Billigere Xbox i august?