KVARTALSRAPPORT: Vi ser solid vekst på tvers av hele virksomheten, sier Tina Borgbjerg, General Manager Nordics and Benelux, i Lenovo ISG.
KVARTALSRAPPORT: Vi ser solid vekst på tvers av hele virksomheten, sier Tina Borgbjerg, General Manager Nordics and Benelux, i Lenovo ISG. 

Lenovo leverer rekordkvartal og dobler nettoinntekt

Kan skryte av rekordresultater i første kvartal. 

Publisert Sist oppdatert

– Dette kvartalet har vi kommet oss fullstendig fra den negative effekten Covid-19 hadde på it-infrastrukturvirksomheten i fjor, sier Tina Borgbjerg, General Manager Nordics and Benelux, i Lenovo ISG. 

Hun forteller videre at flere større it-investeringer som ble utsatt i fjor, utføres nå, og at det hele resulterer i en sterk inntektsvekst – som er nesten tresifret.

– Det er heller ikke relatert til én bestemt bransje eller produktsegment – vi ser solid vekst på tvers av hele virksomheten. En av årsakene til veksten er at forsyningskjeden vår fortsetter å fungere svært bra sammenlignet med konkurransen, til tross for verdensomspennende mangel på komponenter, sier Borgbjerg i en melding fra PC-produsenten.

Doblet nettoinntekt 

Lenovo leverer økt lønnsomhet med nær dobling av inntekt før skatt til 650 millioner dollar (opp 96 prosent) og en nettoinntekt som er mer enn doblet (opp 119 prosent). Nettoinntektsmarginen nådde 2,8 prosent – den skal være den høyeste på mange år. Omsetningen i første kvartal fortsetter sin vekst til 16,9 milliarder dollar, opp 27 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Lenovo ser ytterligere muligheter for bærekraftig vekst og lønnsomhetsforbedringer på tvers av virksomheten fremover, på områder som vertikale løsninger, infrastrukturløsninger, premium-PCer og tilstøtende enheter som nettbrett, smarttelefoner, innebygd databehandling og andre smarte enheter. I tillegg vil investeringer i innovasjon fortsette å bidra til lønnsom, bærekraftig vekst, heter det i meldingen.

– Lenovo Norge fortsetter som markedsleder med en rekordhøy markedsandel på over 37 prosent i første kvartal – en økning på nesten 20 prosent sammenlignet med fjoråret. Én av nøklene til vår suksess har vært det tette samarbeidet med kunder og partnere for å redusere påvirkningen av den nåværende forsyningssituasjonen, og tilpasse oss deres behov. Vårt mantra om å være informative, ærlige og åpne overfor kunder og partnere reflekteres i vår markedsledende posisjon i alle segmenter, sier Marthin Storm Hansen, Country Manager Norway, i Lenovo PCSD.