AMBISIØS: Ramnath Falch Ambathy (45) tiltrer i dag som ny teknologidirektør i Mantena.

Ny direktør i Mantena Technology

Ramnath Falch Ambathy (45) starter i dag som direktør i Mantena Technology.

Publisert

– Vi er stolte og glade for at Ramnath har valgt å komme til oss i Mantena. Han er en erfaren leder med verdifull erfaring fra blant annet infrastruktur- og energiområdet med spennende perspektiver for hvordan vi fremover kan videreutvikle teknologisatsingen og nye forretningsområder for selskapet, sier administrerende direktør John Arne Ulvan i en pressemelding. 

Selskapets ambisjon er å bli Nordens ledende kompetansehus på jernbanekjøretøy - hvor satsing på teknologi- og rådgivende tjenester er viktig.

Ambathy kommer fra stillingen som administrerende direktør i Envac Norge, et selskap som jobber med trykkluftbaserte renovasjonssystemer. 

Nødvendig for bærekraft

– Togtransport er helt nødvendig for å få en bærekraftig fremtid, og Mantena er et spennende selskap med ambisjoner og mot til nytenkning. Jeg ser frem til å bli en del av et høyt kompetent fagmiljø og jobbe i fellesskap med teamet, kunder og leverandører for å sikre Mantena som en innovativ og effektiv aktør i verdikjeden i Norge og Sverige, sier Ramnath Falch Ambathy.

Digitaliseringen åpner muligheter for at vi skal lykkes med bærekraft, effektivisering og kundefokuserte leveranser.

Ramnath Falch Ambathy

FORNØYD: Administrerende direktør John Arne Ulvan er godt fornøyd med ansettelsen av Ramnath. (Foto: Bård Gutim)

Ambathy er utdannet sivilingeniør med en master of science (MSc) innen energi- og miljø fra NTNU i Trondheim. De siste årene har Mantenas nye teknologileder vært nysgjerrig på digitalt lederskap.

– Digitaliseringen åpner muligheter for at vi skal lykkes med bærekraft, effektivisering og kundefokuserte leveranser. Det er sentralt for Mantena, men også for all virksomhetsutvikling og et viktig samfunnsbidrag, mener Ambathy.

Digitaliseringen er ressursbesparende på en rekke områder, mener han.

­– Dette er en viktig del av Mantenas teknologisatsing fremover. Vi jobber smartere og kan utvikle en enda smartere produksjon gjennom et prediktivt vedlikehold der blant annet jernbanekjøretøyer vedlikeholdes på et mer riktig tidspunkt, sier han engasjert.