FOR MYE: Ifølge Elkjøp er det flere som kontakter deres kundeservice om produkter med feil, mens en stadig økende andel av disse skyldes at kunden ikke forstår seg på produktet. (Illustrasjonsfoto: Istock)

Mange sliter med smart-tv

En ny undersøkelse gjort av analyseinstituttet YouGov for Elkøp, viser at mange sliter med forbruksteknologi. 

Publisert Sist oppdatert

– Den nye komfyren min kan mer enn den første datamaskinen min kunne. Det er ikke rart mange faller av, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp Norge, i en pressemelding.  

En ny undersøkelse gjort av analyseinstituttet YouGov for Elkøp, viser at mange sliter med forbruksteknologi. Folks usikkerhet fordeler seg noenlunde likt på mobiltelefon, datamaskin og kamera, men med smart-tv som vanskeligst. Av dem som sliter, sier halvparten at tv-en kan være en utfordring.

– Nordmenn kjøper nytt fjernsyn i gjennomsnitt hvert femte år. Kjøper du et nytt i dag, er det et helt annet produkt enn det forrige, som du bare kunne plugge i veggen, og så virket det, sier Bakke.

Forstår ikke

Ifølge Bakke mottar Elkjøps kundeservice henvendelser om produkter med feil, men at et økende antall av disse viser seg å skyldes at kunden ikke har forstått hvordan produktet skal installeres eller hvordan det virker.

37 prosent har elektronikk som de ikke vet hvordan fungerer, viser undersøkelsen.