MOBILINNTEKT: Facebook tjener mest på mobil. Illustrasjon: Arkiv

Facebook tjener endelig på mobil

Mobilitetssatsningen til Facebook står for 3 av 4 inntektskroner. Andungen har blitt en svane. Og Facebook er verdens største «land».

Publisert Sist oppdatert

Mobilsatsingen til Facebook har vært en plage for selskapet siden like før de gikk på børs 2012, og fram til i fjor. Men nå har de fått sving på sakene.

Ferske resultater fra første kvartal viser at den sosiale plattformen tjente 28 milliarder kroner (3,54 milliarder USD). Det var mindre enn ventet, men innebar likevel en vekst på 40 prosent fra samme kvartal i fjor.

Tre av fire inntektskroner

Det er mobile annonser som gir penger på Facebook. Slike annonser vokste 59 prosent i inntekter fra i fjor, til 20,5 milliarder kroner (2,59 milliarder USD). Dermed henter selskapet 73 prosent av inntektene fra mobil.

Nettoresultatet endte på 4 milliarder kroner (512 millioner USD). Det er ned 20 prosent målt mot i fjor.

­Det svake resultatet skyldes at utgifter og kostnader har vokst mer enn 80 prosent det siste året. Med andre ord har mobilsatsingen kostet mye for Facebook.

– Dette var en sterk start på året, er kommentaren toppsjef og gründer Mark Zuckerberg refereres på av PC World US.

Verdens største land

Månedlige brukere hos Facebook vokste 13 prosent til 1,44 milliarder det siste året. Det hadde gjort Facebook til verdens største land om brukerne tenkte i de baner. Facebook er godt foran Kina som nylig meldte om 1,37 milliarder innbyggere.

Mobile innlogginger er på 1,25 milliarder av de 1,44. Dette er en vekst på 24 prosent, og Facebook sin mobile brukerbase tilsvarer om lag India med sine 1,27 milliarder innbyggere.

I tillegg til selve Facebook, kontrollerer selskapet Instagram, som etter hvert får mer og mer mobil reklame. Messenger og WhatsApp er også under paraplyen, men har ikke fått mobilannonsering ennå.