SLUTT: Paris kvitter seg med utleie av elektriske sparkesykler før september. (Foto: Istock)

Nei til el-sparkesykler i Lysets by

I folkeavstemningen i Paris stemte 89 prosent for å forby ståhjulingene.

Publisert Sist oppdatert

Dette utgjør et hardt slag for de tre utleieselskapene Tier, Lime og Dott. Flere i bransjen frykter at resultatet skal gi ringvirkninger til andre markeder. Paris åpnet for fri flyt av el-sparkesykler i 2018, og har siden regulert markedet strengt.

Utleieselskapene viser til at reguleringene har medført mindre problemer med el-sparkesykler og mer orden i bruken av dem. For eksempel er fartsgrensen satt til 10 kilometer i timen – lavere enn noen andre steder, og førerne er forpliktet til å parkere på angitte steder eller å bli bøtelagt.

Fra kjør til holdt

Mens Paris startet med en liberal politikk overfor mikromobilitet, har byen nå snudd på fjøla og blitt den første byen som forbyr utleie av el-sparkesykler totalt.

Søndagens folkeavstemning ble arrangert av byens borgermester Anne Hidalgo. Hun ønsket opprinnelig delte el-sparkesykler velkomne til Paris, for å gjøre byen til en mer beboelig 15-minutters by. De delte ståhjulingene har imidlertid fått mye motbør fra mange byboere som ofte klager over hensynsløs kjøring og kaos på fortau.

De tre operatørene som har kontrakt på å drive utleie i Paris, må fjerne sine rundt 15.000 elsparkeksykler fra byen innen 1. september 2023.