Store problemer med Apples nettjenester
Omfattende innloggingsproblemer - Apple ID-systemet var nede fredag formiddag.
Flere brukere av iTunes og iCloud opplevde fredag formiddag store problemer med å logge inn på kontoene sine.
"The Apple ID you entered couldn't be found or your password was incorrect. Please try again."
Slik lød feilmeldingen flere brukere ble møtt med, skriver nettstedet MacRumors. Den norske Macworld-redaksjonen opplevde det samme.
Å tilbakestille passordet på iforgot.apple.com var heller ikke mulig. Dette ga kun feilmeldingen "Fatal internal error", skriver MacRumors.
Ved 12-tiden så systemet ut til å være oppe igjen. Hva feilen skyldes er ennå ikke kjent.
Feil med Apple ID?
Brukere over hele verden var rammet av innloggingsproblemene, ifølge MacRumors. Et raskt søk på Twitter bekreftet at flere slet med å logge inn på sine Apple-kontoer.
Å laste ned eller oppdatere apper til iPhone og iPad var dermed ikke mulig.
Feilen antas å være knyttet opp mot Apple ID, kontoen man bruker på blant annet iTunes Store, App Store, Apple Store og Apples supportforum. Apple ID brukes også til iCloud, men det er noe uvisst om Apples skytjeneste er rammet.
iTunes Match åpnet internasjonalt
Innloggingsproblemene kommer omtrent samtidig med at Apple har åpnet musikktjenesten iTunes Match for internasjonale brukere.
iTunes Match er en musikktjeneste i iCloud som gir tilgang til opptil 25 000 låter i «skyen» fra en Mac, pc eller iOS-enhet. Ifølge amerikanske Macworld er tjenesten nå lansert i i Storbritannia, Canada, Mexico, Irland, Frankrike, Spania, Tyskland og Australia.
Apple opplevde store serverproblemer da iCloud ble offisielt lansert tidligere i høst, så det er ikke utenkelig at det er stor pågang som er skyld i dagens innloggingsproblemer.
Macworld.no har kontaktet Apple for en kommentar.
Saken oppdateres.