MINSKER: Norden er ikke like kjøpesterke i møte med konflikt og krise i verden. Her ved Rune Reikerås i Salesforce. (Foto: Salesforce)

Netthandel i Norden går ned

Etter en lang periode med vekst har inflasjon, problemer i forsyningskjeder og økonomisk usikkerhet tatt igjen forbrukernes kjøpekraft.

Netthandelen i Norden har gått ned 11 prosent i første kvartal av 2022. Det viser en undersøkelse fra Salesforce.

– Inflasjon, problemer i forsyningskjeder, økte strøm- og drivstoffpriser, og ikke minst den pågående krigen i Ukraina påvirker forbrukerlommeboken. Nedgangen i netthandelen i første kvartal kan være en indikasjon på at vi snart vil oppleve et større skifte i forbrukeroptimismen vi har hatt de to siste årene, sier salgsdirektør i Salesforce, Rune Reikerå, i en pressemelding.

Færre bestillinger

Trafikken synker også. Det er 3 prosent mindre trafikk til nordiske nettbutikker, og en nedgang på 10 prosent i bestillinger. Mobiltelefonen står for 70 prosent av trafikken til nettbutikker og 65 prosent av bestillinger. For hver gang vi kjøper noe i nettbutikken, legger nordmenn fra seg rundt 850 norske kroner.

– For forhandlere kan dette bety at de bør kaste et nytt blikk på kampanjer planlagt for året, og finne balansen mellom å stimulere etterspørsel og optimalisere margin. Trangere budsjetter privat kan også presse forhandlere til å måtte tilby store rabatter og fleksible betalingsalternativer, for eksempel «Kjøp nå, betal senere». Det kan gi verdifull og nødvendig fleksibilitet og trygghet for kundene. Det vil også være viktig for forhandlere å redusere eller fjerne friksjon mellom fysiske og digitale kanaler for å tiltrekke og beholde lojale kunder, legger Reikerå til.