NETTHANDEL: Nordmenn kommer til å handle på nett for over 144 milliarder kroner før året er omme. Konkurransen om disse er hard, og det gjelder også for betalingsformidlerne. (Foto: Istockphoto/AndreyPopov)

Paypal nummer to i Norge

Nordmenn er ivrige til å handle på nettet. Bankkort troner på toppen som foretrukket betalingsmiddel, men amerikanske Paypal seiler opp som nummer to.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge rapporten Norsk E-handel (krever registrering), utgitt av Dibs litt tidligere i høst, blir 2018 nok et rekordår for norsk e-handel. Totalt kommer nordmenn til å bruke hele 144,8 milliarder kroner på handel på nettet, opp 17 prosent i forhold til 2017.

Dette er altså et kjempemarked som alle ønsker en del av, og det gjelder også betalingsformidlerne.

Paypal føles tryggest

Rapporten viser at 56 prosent av de som handler velger kort for å betale for innkjøpene. På andreplass er amerikanske Paypal, som 22 prosent av de netthandlende nordmennene bruker for å gjøre opp for seg.

Samtidig viser rapporten at forbrukerne oppfatter Paypal som den sikreste metoden for betaling. Dette er naturligvis noe Paypal liker å lese.

– Nordmenn har lenge vært veldig interesserte i å handle på nettet, også fra utlandet. De ønsker å spare tid og penger, og oppdage nye varer og tjenester på en trygg måte, sier Jonas Breding, nordisk leder i Paypal, i en pressemelding. 

– Penger er personlig, og god sikkerhet er helt vesentlig når vi handler og selger på nettet. At det er over én million Paypal-kontoer i bruk i Norge er for oss en bekreftelse på at plattformen vår legger til rette for gode og trygge handleopplevelser, legger han til.

Vipps øker kraftig

Det er ikke rart den amerikanske betalingskjempen ligger høyt på listene. Selskapet har et forsprang ved å ha vært på markedet siden 1998, og ved at det har vært tett knyttet til e-handelsløsningen til Ebay. Dette har selvsagt bidratt til at andre nettsteder har valgt å støtte Paypal, siden brukerne allerede har blitt vant til, og stoler på selskapets tjenester.

Ifølge pressemeldingen bruker hver tredje online bruker i USA Paypal når de handler på nett, og hver 5. og 6. i EU. 

Samtidig viser Dibs-rapporten at helnorske Vipps vokser kraftig i det hjemlige betalingsmarkedet. I rapporten kan vi lese at «Andelen nordmenn som foretrekker å betale med Vipps, har steget fra 5 til 8 prosent i løpet av det siste året. Forbrukerne bruker betalingsappen fordi de synes det er den raskeste og enkleste måten».

Dette betyr ikke at kortet er på vei ut fra det norske betalingsmarkedet, påpeker Dibs. Vipps er knyttet til kortbetaling, slik at Vipps faktisk bidrar til å holde kortene i live.