ENDRING: Pandemien har flyttet forbrukerne fra fysiske til nettbaserte butikker, og har sannsynligvis endret kjøpsvanene permanent. (Foto: rupixen.com/ Unsplash)

– Er på et nivå vi trodde vi skulle være på om to til tre år

Posten melder om formidabel vekst for netthandelspakker.

Publisert Sist oppdatert

– Veksten har vært formidabel for alle typer netthandelspakker. Det er ingen tvil om at koronasituasjonen har vært en utløsende faktor. Vi hadde sett for oss en jevn økning, men vi er nå på et nivå som vi trodde vi skulle være på om to til tre år, sier pressesjef Kenneth Pettersen i Posten.

Stabiliserer seg

Posten skriver i en pressemelding at de har opplevd en formidabel netthandelsøkning i alle landets fylker. I andre kvartal 2020 var økningen på landsbasis over 6o prosent målt mot samme periode i fjor.

Ifølge Pettersen har Posten stor tro på at antallet pakker vil stabilisere seg på dette høye nivået, også når situasjonen i samfunnet har normalisert seg.

– Ikke minst tror vi at netthandelskundene ser fordelene med mange nye tjenester Posten nå leverer, som hjemlevering hvor pakkene legges i postkassen eller på annet avtalt sted, eller leveres på døren. Dette er i løpet av kort tid blitt nye vaner i måten å få levert netthandelspakker på, sier han i meldingen.

Størst økning i Oslo

Ifølge meldingen skal alle fylker ha hatt en vekst på mer enn 50 prosent i andre

kvartal. Størst var økningen i Oslo med 86 prosent. De to nordnorske fylkene Nordland samt Troms og Finnmark hadde noe lavere økning, med 52 prosent.

Grafen viser veksten i netthandelspakker levert av Posten i 2. kvartal 2020 målt mot samme periode i 2019. Grafikk: Camilla Kvien Jensen. (Illustrasjon: Sandra Blikås)

– Det er interessant at netthandlere både i byer og i områder med færre innbyggere synes det er attraktivt å handle med hjelp av Posten. Når økningen er størst i Oslo, kan det ha sammenheng med at det har vært mest koronasmitte i hovedstaden. Det kan ha ført til at innbyggerne her har vært ekstra opptatt av å finne nye, smittevernvennlige leveringsmåter. Vi utvikler nå stadig nye tjenester og jobber også med at våre leveranser skal bli mest mulig miljøvennlige og klimanøytrale, sier Pettersen i meldingen.