SISTE LITEN: Menn har handlet mer smykker, vesker og klokker i desember, og det henger nok sammen med julegaveinnkjøp i siste liten, mener markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Oslo på julenetthandelstoppen i desember

Varer som smykker, tilbehør og underholdning stod øverst på handlelisten da nordmenn gjennomførte julehandelen på nett.

Publisert Sist oppdatert

– Oslo er sannsynligvis byen i landet med størst utvalg av fysiske butikker. At byen er på desembertoppen i netthandel sier mye om hvor viktig det er for netthandelen å kunne tilby raske leveringer, men også noe om hvor viktig netthandel er for stadig mer prisbevisste nordmenn. Et fleretall av nordmenn mener lavere priser og bedre muligheter for å sammenligne priser er den store fordelen med netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en melding.

Mens Oslos befolkning i gjennomsnitt handlet ni prosent mer enn landsgjennomsnittet i perioden 1.-19 desember, handlet innbyggerne i Agder hele 15 prosent mindre og er fylket med minst netthandel.

Tallene kommer fra omsetningsstatistikken fra betaling- og shoppingløsningen Klarnas mer enn 13.000 norske nettbutikker.

Menn ute i «siste liten»

  • Kategoriene som har vokst mest i netthandelen de siste ukene er underholdning og smykker og accessoirer. Sammenlignet med totalen i årets første ni måneder har de vokst med henholdsvis 23 prosent og 21 prosent.
  • Andelen kjøp gjort av aldersgruppene over 41 år har vært høyere så langt i desember enn i både Black Week-perioden og tidligere i år. Mens aldersgruppen 41-56 år økte med åtte prosent sammenlignet med året for øvrig, har også andelen blant dem over 57 år økt med fire prosent.
  • Kvinnene er i et knapt flertall blant netthandlerne i desember. Mens andelen kvinner har gått ned siden Black Week, har andelen menn som netthandler gått kraftig opp i samme periode – med hele 11 prosent.

– Menn har handlet mer smykker, vesker og klokker i desember, og det henger nok sammen med julegaveinnkjøp i siste liten. Kvinner har handlet mer barneprodukter. Mye av dette havner nok også under juletreet. Dette er et kjøpsmønster når julen begynner å nærme seg som vi kjenner igjen fra tidligere år, sier Klarna Norges markedsdirektør, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

I forkant av årets julehandel oppga hele tre av fire nordmenn i en undersøkelse, utført av Klarna selv, at de ønsket å bruke mindre på årets julegaver enn i fjor. Samtidig viser undersøkelsen at et stort flertall mener netthandel er bedre enn fysisk butikk, spesielt når det kommer til muligheten til å finne lavere priser og sammenligne priser.

– Med kostnadsøkningene den siste tiden er det logisk at mange velger å gjøre julehandelen der de opplever at det er billigst og enklest å undersøke priser, sier Elvestad.