NETTVANER: Salesforce har nylig publisert en rapport om våre nye handlevaner på nett.

Vi returnerer færre av varene vi kjøper på nett i november

Slik er våre nye nettshopping-vaner.

Publisert

Salesforce publiserte nylig en rapport om våre nye nettshopping-vaner. Her kommer det frem at vi returnerer langt færre av de varene vi kjøper over nett i november enn varene vi netthandler resten av året. Dette inkluderer Black Friday og Cyber Monday.

Rapporten viser at e-handelen nærmere jul genererer omtrent 200 prosent flere returer – med alle de negative konsekvensene for miljø og klima det medfører.

Per Haakon Lomsdalen, Norgessjefen i Salesforce, er ikke overrasket over funnet:

– Når man setter seg ned foran skjermen med den hensikt å shoppe, så tar man shoppingen mer seriøst. Dermed blir det også færre returer, sier han.

Når man setter seg ned foran skjermen med den hensikt å shoppe, så tar man shoppingen mer seriøst.

Per Haakon Lomsdalen, Salesforce

Foretrekker mobilen

Når det kommer til hvilken enhet vi foretrekker å shoppe fra er mobiltelefonen en klar vinner.

I helgen handler vi 80 prosent av varene våre over mobil, og 20 prosent via datamaskinen, mens tallene justerer seg til henholdsvis 70 prosent mobil på 30 prosent på pc i ukedagene.

Det kan tyde på at folk shopper på jobben via datamaskin.

Et annet funn fra undersøkelsen viser at det finnes klare landsforskjeller på hvilke dager folk handler på nett. I de nordiske landene handler vi mest på fredager, i Belgia handler de på torsdager og japanere handler på mandager. I Nederland handler de mest på søndager, mens britene foretrekker å handle på lørdager.

– Sier denne undersøkelsen også mye om arbeidsvanene våre?

– Helt klart. Det skjedde nok noe under pandemien. Da jobbet vi nok mer effektivt og ble slitne av mye hjemmekontor. I Salesforce kalte vi fredager for "take care day". Dette er nok noe som henger igjen hos flere, og det er nok fortsatt mer ro på fredager, sier Lomsdalen.