TAR KAMPEN: Johannes Vallesverd i Nkom leder den nye ekspertgruppen mot digital svindel. (Foto: Nkom)

Norske telenetteiere stopper 100 millioner svindeltelefoner årlig

Samfunnet taper hvert år over en halv milliard kroner som følge av digital svindel. Nå har Nkom gått sammen med Økokrim og Finans Norge. Sammen tar de flere grep for å stoppe svindlerne.

Publisert Sist oppdatert

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har sammen med Økokrim og Finans Norge etablert en ekspertgruppe mot digital svindel. Gruppen ledes av Johannes Vallesverd som er seniorrådgiver i Nkom. Han kan fortelle at de norske telenetteierne har stoppet og sladdet over 100 millioner telefonsamtaler årlig.  

— Anti-svindelsystemene blir stadig bedre, og myndigheter samarbeider godt nasjonalt og internasjonalt i en felles innsats for å redusere svindel. De menneskelige og samfunnsmessige konsekvensene av svindel er imidlertid omfattende og vi må fortsette kampen mot svindlerne, sier Vallesverd i en pressemelding fra Nkom.

Sosial manipulasjon

Finanstilsynet rapporterte svindeltap i bankene på over 600 millioner kroner i fjor. Av dette var nesten halvparten svindler ved sosial manipulasjon, altså svindel der offeret ble lurt til å iverksette en svindeltransaksjon, for eksempel en kontooverføring.

—Gjengangere er SMiShing på SMS, Messenger og Whatsapp og phishing på e-post, hvor svindlerne «fisker» etter info, og forsøker å lure ofrene til å foreta handlinger som å trykke på lenker og å oppgi informasjon, sier Vallesverd, som også kan fortelle at de ser mange  tilfeller av spoofing eller illegitim manipulering av telefonnummer. 

Det er nesten alltid utenlandske profesjonelle svindlere som ringer, og numrene som spoofes kan tilhøre uskyldig tredjepersoner. 

Nkom frykter det store antall svindler skal føre til lavere tillit mellom brukere og selskapene som tilbyr digitale tjenester.

— Det omfattende svindeltrykket kan medføre lavere tillit mennesker imellom og mellom oss som brukere og selskapene som tilbyr viktige digitale tjenester. Dette er en tillit som alle aktører må kjempe for å opprettholde. Det er derfor positivt å registrere at enorme mengder svindelforsøk stoppes av teleselskap, banker og kunder, sier Vallesverd i meldingen.