STAS: Administrerende direktør Asger Hattel i Signicat gleder seg over de sterke resultatene. (Foto: Signicat)
STAS: Administrerende direktør Asger Hattel i Signicat gleder seg over de sterke resultatene. (Foto: Signicat)

Kjempevekst for digital ID-selskap

Signicat vokser i rekordfart.

Publisert

Det trondheimsbaserte ID-selskapet Signicat omsatte for 620 millioner og fikk et positivt driftsresultat i 2021. Fjoråret bød på sterk organisk vekst og tre nye oppkjøp.

– Vi gleder oss over å kunne legge frem sterke tall, og over å fortsatt være et av de raskest voksende selskapene i en bransje i stor utvikling. Samtidig er finansiell vekst bare én side av saken. Signicat fortsetter også å utforske nye markeder og regioner, samtidig som vi utvider vår ledende, digitale identitetsplattform over hele Europa, sier administrerende direktør Asger Hattel i en pressemelding.

Felles plattform

Regnskapstallene for 2021 viser at Signicat omsatte for 619,4 millioner norske kroner, en økning på 39 prosent fra året før. Selskapet fikk også et positivt driftsresultat før avskrivinger og nedskrivinger (ebitda) på 49,1 millioner, en økning på 70 prosent. Det gir en driftsmargin på 8 prosent.

Signicat bygger en felles plattform for digitale identitetstjenester for hele det europeiske markedet. Gjennom plattformen leverer Signicat tjenester innen kunderegistrering (onboarding), identitetskontroll, antisvindel, sikker autentisering, og elektronisk signering. Plattformen støtter i dag over 30 forskjellige standarder for elektronisk ID (e-ID), for eksempel norske BankID.

Flere oppkjøp

Selskapet gjennomførte tre oppkjøp i fjor: norskutviklede Encap Security for 134,1 millioner, spanske Electronic Identification for 379,0 millioner og litauiske Dokobit Technology for 280,3 millioner.

Signicat har fortsatt denne utviklingen i år, og kjøpte opp den britiske anti-svindeleksperten Sphonic tidligere i år. Flere oppkjøp forventes over de neste 12 til 18 månedene, ettersom bransjen fortsatt er i ferd med å konsolideres.

– Det europeiske ID-markedet har kommet langt på sikkerhet og brukervennlighet, men det er fortsatt fragmentert. Store selskaper som trenger å identifisere kunder i flere land, ønsker ikke å forholde seg til en skog av forskjellige ID-standarder og reguleringer i den digitale identitetsverdenen. Med vår teknologi, erfaring og bredde, er Signicat ideelt plassert til å være aktøren som binder dette markedet sammen, sier Asger Hattel.