FRYKTLØSE: Vi er redde for id-tyveri, men en ny undersøkelse viser at frykten har liten betydning for trafikken. (Foto: Istock)
FRYKTLØSE: Vi er redde for id-tyveri, men en ny undersøkelse viser at frykten har liten betydning for trafikken. (Foto: Istock)

Vi er redde for id-tyveri, men bryr vi oss egentlig?

En global undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Experian, viser at hele åtte av ti nordmenn er redde for identitetstyveri. Likevel forventes det at nettaktiviteten øker ytterligere de tre neste månedene.

Publisert

Tallene som er hentet fra Experian Global Identity & Fraud Report 2022, viser at mer en halvparten av de totalt spurte respondentene har, eller kjenner noen, som har blitt utsatt for svindel. Resultatene viser også at identitetstyveri for første gang er et større problem enn kredittkorttyveri.

Undersøkelsen viser at forbrukere flest sier trygghet henger sammen med tillit til den enkelte leverandør. Bedrifter, eller tjenestetilbydere, som har høyest tillit er strømmetjenester, kredittkortselskaper, teknologileverandører og leverandører av betalingssystemer. Dersom en merkevare leverer en positiv digital kundereise er det synonymt med at kundene stoler på at dataene som deles er trygge.

Deler gjerne personlige data

Hele 57 prosent av de mer enn 6000 spurte forbrukerne sier de er villige til å dele personopplysninger dersom det bidrar til å øke sikkerheten og redusere sjansen for svindel. Hele 75 prosent sier de forventer at bedrifter tar nødvendige forhåndsregler for å beskytte dem på nettet. De fleste av de totalt spurte 1900 bedriftene fordelt på 20 land, sier de tror sikkerhet er høyeste prioritet for forbrukerne. Hele 70 prosent av bedriftene svarer at det å forhindre svindel er høyeste prioritet. Hvilket er det høyeste tallet Experian har sett i sine undersøkelser.

Delt ansvar

Jon-Marius Bru, konsulent i Experian, sier det å sørge for en trygg og sikker nettopplevelse er et delt ansvar mellom forbrukerne og bedriftene.

– Forbrukere må være klar over risikoen de står overfor på nettet, og at de må praktisere god cyberhygiene. Bedrifter kan koble sammen gjenkjennelse, svindelforebygging og dra nytte av én enkel plattform for å samle alle datakilder og verktøy. Det handler om å finne en fin balanse mellom det å holde kundene beskyttet og samtidig gi en sømløs digital brukeropplevelse, sier han.

– I Experian er vi forpliktet til å støtte bedrifter med innovative løsninger for å raskt håndtere nye trusler og forhindre identitetsrisiko, legger han til.

Kjenn (igjen) din kunde

Det voksende svindel- og risikolandskapet krever at bedrifter bruker flere gjenkjennings- og sikkerhetsløsninger. 76 prosent av de norske respondentene sier fysisk biometri ansees som det sikreste, mens 78 prosent sier bruk av pinkoder er det tryggeste. Bruk av passord har falt ut av topp tre for andre år på rad når det gjelder opplevd trygghet for forbruker.

Undersøkelsen viser et betydelig gap mellom kunde og leverandør når det kommer til identitetsgjenkjenning. Selv om 84 prosent av bedriftene sier at gjenkjenning av kunden er viktig, er det kun én av tre forbrukere som tror bedriftene leverer på dette. Undersøkelsen viser også at nordmenn har enda mindre tillit til gjenkjenning, da kun ti prosent har tillit til at bedrifter faktisk kjenner oss igjen etter flere besøk.