TOK GREP: Øyvind Sæther er svært fornøyd med årets omsetning så langt. (Foto: Atle Skretting)

Lanserer økosystem for smarte ting

Tech Data ser på løsninger for smarte hus som en en del av deres satsing på tingenes internett. I løpet av tre til seks måneder skal de være i gang.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har per i dag ingen øremerket satsing på smarthus, men her er det forandringer på gang, sier norden- og norgessjef Øyvind Sæther i Tech Data. Han kobler satsingen på smarthus til tingenes internett. Her lanserte Tech Data i sommer en global strategi og opprettet en egen divisjon. Såkalte smarte områder, der smarthus inngår som et av fire satsingsområder.

Mens Tech Data per i dag ikke tilbyr løsninger for smarthus ut over å selge enkeltkomponenter, vil de i følge Sæther i løpet av tre til seks måneder kunne tilby forhandlerne et økosystem som omfatter både komponenter til tingenes internett og skytjenester.

– Vi skal sy sammen løsningspakker innenfor økosystemet som forhandleren skal kunne implementere på en enkelt måte.

Smarte hus er it

– Hvordan kan den tradisjonelle it-forhandleren komme inn på smarthusmarkedet?

– De må se det som en strategisk satsing, skaffe kompetanse og bygge seg opp på samme måte som om de satset på for eksempel datarommet.

Tech Data vil også bygge opp kompetanse på smarte hus, og da i samarbeid med forhandlerne, understreker Sæther. Et økosystem rundt tingenes internett er grunnpilaren i denne satsingen.

– Jeg kan legge til at vi ser at det er enkelte alarmleverandører som forsøker å få fotfeste i dette markedet, sier Sæther til slutt og konkluderer:

– Min mening at it-forhandlerne bør ha gode forutsetninger for å lykkes i dette markedet fordi det er de som har best kompetanse for å selge løsninger som er så tett knyttet opp mot it-infrastruktur.