2023 – et år med tæring etter næring

Nye forretningsmodeller byr på både muligheter og utfordringer for Syte Data – men også for våre kunder.

Det er alltid både spennende og utfordrende å begi seg inn i helt nye forretningskonsepter. Akkurat slik Syte Data gjorde i 2022, da vi vinket farvel til en klassisk on-premise forretningsmodell, og tok skrittet fullstendig «all in» i skyen. Det var en viktig satsing. Men i tillegg til å være helt riktig og i tråd med teknologiutviklingen, har satsingen også vist seg å være utfordrende på flere plan. Ikke minst økonomisk. Det kan nemlig vise seg at lange kontrakter, inngått før priser, kostnader og lønninger økte tosifret, ikke nødvendigvis har tatt tilstrekkelige forholdsregler i avtaleteksten.

Og det er mer. Behovet for løpende endring er også et stort tankekors i vår nye verden. Noe vi selv fikk erfare da den skybaserte økonomiløsningen vi benytter plutselig kom i ny versjon rundt nyttår. Vi snudde oss selvsagt så hurtig vi kunne. Likevel ser vi at en del etterarbeid kunne blitt spart. For eksempel korrigering av feil i fakturering og bilagsføring mens overgangsperioden stod på som verst. Vi måtte spørre oss: Kan dette være noe som gjelder kundene våre også?

Våre analyser tilsier at situasjonen er den samme på tvers av hele markedet, og i de aller fleste sektorer. Da er det bare naturlig at Syte Data legger seg helt fremst i markedet, tar ansvar og gjør teknologiske grep, for å hjelpe våre kunder med å sette tæring etter næring. Vi hadde ikke vært innovative Syte Data hvis vi ikke evnet å snu egne utfordringer til spennende muligheter for kundene.

Det første vi har gjort er å midlertidig senke innovasjons- og endringstakten i egne tjenester noe. I praksis betyr dette at flere tidligere planlagte oppdateringer av våre populære skytjenester skyves til 2024. På den måten unngår vi å forstyrre kundenes daglige drift mer enn absolutt nødvendig.

Det frigjør også kapasitet som vi setter inn i et splitter nytt endringskapasitetsutviklingsprogram. Dette dreier seg om et knippe fornuftige verktøy for å måle egen endringsevne, planlegge endringsaktiviteter, og trekke veksler på Syte Data sin egen endringskompetanse.

Vi hadde ikke vært innovative Syte Data hvis vi ikke evnet å snu egne utfordringer til spennende muligheter for kundene.

Denne helt nye tjenesten hetete Change Pilot Assistent Manager (C-PAMaaS), og er tilgjengelig fra den nye Cost Reality Check Console (CRCCaaS). Verktøyene for kostnadskontroll hjelper kunden med å ta tilbake kontrollen på galopperende kostnader. Det kan være alt fra smart styring av varmtvannsberederen, innetemperatur, lyssetting og mye, mye mer. Tjenestene er ikke gratis, men tanken er god. Kunden skal spare mer på å bruke tjenesten enn den koster å bruke. Det er også enkelt å bestille eksperthjelp fra Syte Data inne i konsollet, dersom man ønsker å betale litt ekstra for å komme raskere til mål.

Slike nye tjenester viser at vi forstår markedet, og tar egen medisin i Syte Data. Derfor er tjenestene i sin helhet basert på spot-priset maskinkapasitet. Dermed holdes kostnadene på et absolutt minimum. Selv om dette betyr at tilgjengeligheten kan være noe begrenset i perioder hvis leverandøren ikke har ledig kapasitet i øyeblikket. Pragmatiske kompromiss man må være villig til å gjøre i dyrtid.

Våre stadige fremskritt demonstrerer at ledestjernen til Syte Data er teknologioptimismen. Og at vi ikke går av veien for å bruke alle tilgjengelige innovative tjenester for å kunne betjene kundene våre bedre. På den måten er vi alle bedre skodd for både ventede og uventede eventualiteter og kostnadsgalopper. Da kan 2023 bare komme – vi er godt forberedt.