VIKTIGE BRIKKER: Menneskene og organisasjonen - transformasjonsdelen av digital transformasjon - er også viktige brikker i det digitale puslespillet. (Foto: Getty Images/Istockphoto)

Opp, opp, opp, med Syte Data

Syte Data tar skrittet til skyen fullt ut, og digitaliserer ikke bare selve digitaliseringen, men også transformasjonen, med den nye tjenesten TaaS (Transformation as a Service).

Publisert

Vi i Syte Data er kjent for hele tiden å ligge et lite skritt foran konkurrentene på vår vei oppover i markedet. Nå tar vi digital transformasjon til et nytt nivå med en helt ny og innovativ tjeneste. Som kjent består digital transformasjon grovt sett av to hovedbestanddeler: Selve digitaliseringen er det digitale domenet, mens transformasjonen er det mer operasjonelle og organisatoriske domenet. Der menneskene befinner seg.

Det er først og fremst i det sistnevnte muligheten for å realisere gevinst ligger, i form av nye måter å jobbe og organisere seg på. Med TaaS setter vi hele den transformatoriske delen av digital transformasjon inn i en digital kontekst, og digitaliserer den. Ledelsen kan følge utviklingen på et Business Transformation Dashboard (BTD), så de tidlig i prosessen kan fange opp og ta tak i eventuelle utfordringer.

Tanken er at prosessen drives av en ny rolle: Operational Transformation Engineers (OTE). Det er disse, som sammen med den operasjonelle delen av prosjektet skal identifisere såkalte Transformation Challenges (TC’s). Disse kan så systematiseres i en egen liste – en Transformation Task List (TTL).

I Syte Data har vi opprettet en egen avdeling for å bistå kunder med de største utfordringene. Vår Digital Transformation Task Force (DTTF), ledet av Trond og Karsten fra utvikling, kan på kort tid rykke ut, enten digitalt eller fysisk, for å bistå ved spesielle behov. Takket være et Mobile Device Interface (MDI) kan alt gjøres der man er – ingen er låst fast til kontorpulten.

Dette kan virke komplisert, men i praktisk bruk er TaaS veldig enkelt.

Dette kan virke komplisert, men i praktisk bruk er TaaS veldig enkelt. Nå kan nemlig flere OTE-er, enten stasjonært, eller mobilt ved hjelp av MDI, bruke TaaS til å identifisere TC’s og rapportere i sanntid til et BTD. I tillegg til å være et nyttig verktøy for virksomhetens C-level, er BTD også det operative verktøyet til DTTF, som sammen med OTE-ene kan identifiserer og prioriterer TTs i TTL, og fordeler og følger opp oppgaver til operative enheter som HR, IT eller FM. Brenner det virkelig, er DTTF på pletten selv.

Trond og resten av utviklingsavdelingen har brukt nesten en hel måned på å utvikle den nye tjenesten. Allerede i neste måned skal tjenesten i pilot med den første kunden, en lokal gravemaskinentrepenør.

Selv tror vi at TaaS vil skape et vannskille innen digital transformajson, nærmest et slags før og etter. Derfor gleder oss veldig til å ta med flere kunder på veien oppover i markedet.

Både vårt marked og deres.