Netcom taper på mobilt bredbånd

Telenor har gått forbi Netcom som kongen av mobilt bredbånd i Norge. Nå vil Netcom bli mer aggressive.

Publisert Sist oppdatert

Mens Netcom per første halvår 2006 hadde flesteparten av kundene innen mobilt bredbånd, har Telenor jevnt og trutt kjempet seg oppover statistikken. Mens statistikken mellom de to lå relativt jevnt for hele 2007, har Telenor nå gått forbi med god margin, viser Post- og teletilsynet (PT) sin ekom-rapport for første halvår.

Netcoms kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus presiserer at de selskapet har solid vekst, men at det rett og slett er slik at Telenor vokser enda fortere.

Vil bli mer agressiv

- Telenor har vært fryktelig aggressive på markedsføring, som selvsagt gjør noe med kundetilgangen. Ellers var Netcom den som tok Turbo 3G til Norge, og med det fikk vi et overtak. Det bildet du ser i dag er ganske representativt for markedet i Norge generelt mellom Netcom og Telenor, sier han, men legger til at Netcom ikke dermed sagt finner seg i at kakene i diagrammet blir spist på den måten.

- Vi slapp våre tall for tredje kvartal i dag, og de viser en god vekst. Mens vi i utgangen av juli hadde rundt 50.000 kunder, hadde vi nå rett under 70.000. Vi vokser, og har god vekstrate. Også har man kanskje også sett at Netcom har blitt med aggressive i det siste. Det har vi tenkt til å fortsette med. Netcom skal være ledende kraft på mobilt bredbånd, og vi har absolutt tenkt til å konkurrere alt vi har fremover.

- Hva er planen?

- Tydeligere budskap for å vise fordelene ved Netcom med dekning, abonnementstilbud og – pris, men også markedsstyrke. Vi må være synlige for å vinne frem.

Saken fortsetter under bildet

Netcom i lyselilla får markedsandeler knabbet av Telenor i mørkelilla. Grålilla er Ice, mens den lille blå flekken øverest i høyre statistikk er "øvrige". Graf hentet fra PT-rapporten.

- Misvisende statistikk

Ice har på sin side gå ligget på i overkant av 20 prosent markedsandel i 2007, men har så langt 2008 krøpet bakover slik at de nå befinner seg på i underkant av 20 prosent. Pressekontakt i selskapet, Mathias Peter, mener det blir irrelevant å se på markedsandel målt i antall abonnement, slik PTs statistikk gjør.

- Mobilt bredbånd handler om hvor mange kunder du har, hvor mye de betaler og hvor mye kapasitetsutnytting du har i nettet. Ja, vi har gått tilbake på PT-statistikken, men man kan ikke bare fokusere på antall abonnementer uten å se på hva slags abonnement det er snakk om. Telenor og Netcom selger mange billigabonnementer som hovedsakelig brukes på kvelden eller i helgene hvor de får rundt 250 per kunde, mens 90 prosent av våre kunder er fribruksabonnementer som gir fri bruk hele døgnet og som gir oss rundt 350 til 400 per kunde, sier han.

- Fokuserer man på det er nok vår markedsandeler sterkere, sier han.

Venter på ferske tall

Informasjonssjef i Telenor Elisabeth Evjen peker på at tallene nå er fire måneder gamle, at det kommer oppdaterte tall når selskapet legger frem sine økonomiske tall for tredje kvartal i morgen og at det er mer naturlig å uttale seg om markedsandeler da.

Men på spørsmål om hva Telenor gjør riktig når de uansett spiser innpå de øvrige aktørene, er dette svaret i denne omgang:

- Vi har et veldig godt produkt. Kundene våre er fornøyde med produktet vi leverer.

Stor generell vekst

Sett i ren vekst har mobilt bredbånd ikke overraskende ut fra trendene man har sett hatt en meget bra vekst. Antallet startet på i overkant av 20.000 første halvår 2006, hoppet opp til over det dobbelte første halvår 2007 og har hoppet videre til i overkant av 160.000 første halvår i år. Det er omtrent like mange privatabonnenter som bedriftsabonnenter dags dato, og tallene viser i så måte at det er de private brukerne som har bidratt til størst vekst.

Første halvår 2008 stod privatkundene for rundt 70 prosent av de over 862.000 overførte gigabytene, en økning fra 600.000 gigabyte for hele 2007. Dette utgjør en trafikkøkning som også overgår økningen i antallet abonnementer.

Naturligvis har også den generelle veksten skutt i været, selv om den sett i forhold til mobiltelefoni er lav. Første halvår 2006 var omsetningen rundt 40 millioner norske kroner, første halvår 2007 rundt 75 millioner og første halvår i år nesten 200 millioner.

7,6 milliarder

På den øvrige telefronten ser man at antallet fasttelefonabonnementer går ned, mens mobilmarkedet fortsetter å vokse. Omsetningen totalt for mobiltelefoni første halvår 2008 var 7,6 milliarder kroner, en økning på 257 millioner fra første halvår i fjor.

Fasttelefoni har totalt sett gått fra rundt 4 milliarder til rundt 3,5 milliarder i samme tidsperiode.