Viktigheten av sikkerhetskopiering

Årsaken til Telenors telekrasj denne uken er funnet og bekreftet.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld mellom 19.20 og 21.35 gikk tele- og SMS-trafikk i svart over hele landet. Kriseledelsen i Telenor Norge ble etabler og feilårsaken identifisert og rettet.

Nå avslører Telenor hva det var som gjorde at Norges mobilbrukere fikk problemer i litt over to timer torsdag 30. oktober.

Feilen skal ha oppstått under oppgradering av en kundedatabase, der sentrale elementer i databasen ble slettet ved et uhell.

Det gjorde at kundepålogging i nettet ikke fungerte, slik at kundene ikke fikk ringt eller sendt meldinger.

For å rette feilen ble kundedatabasen gjenopprettet fra sikkerhetskopi.

- Vi beklager de problemer denne feilsituasjonen medførte for våre kunder. Vi vil nå iverksette nødvendige tiltak for å unngå at slike feil oppstår, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge i en pressemelding.