SNØRER INN: Med dårligere resultat enn ventet gjør Match Group grep for å sikre Tinders vekst. (Foto: Unsplash)
SNØRER INN: Med dårligere resultat enn ventet gjør Match Group grep for å sikre Tinders vekst. (Foto: Unsplash)

Sjefen slutter, kryptosatsning droppes og metaverse-dating nedskaleres

Tinder går en utfordrende tid i møte.

Publisert

Etter skuffende kvartalsresultater har Match Group annonsert at de skalerer ned på Tinders metaverse-datingplaner og skrinlegger kryptovaluta i Tinder-appen, kalt Tinder Coins. Som om ikke det var nok, har også Renate Nyborg, administrerende direktør i Tinder, tenkt å forlate selskapet.

Det forteller Match Groups administrerende direktør Bernard Kim, som selv kun har vært i rollen i to måneder. Det Nyborg har kalt Tinderverse skulle være en ambisiøs satsning på metaverse-dating. For å realisere disse planene kjøpte Tinder opp et selskap kalt Hyperconnect i fjor, som fokuserer på video, KI og augmentert virkelighets-teknologi.

Nå har Bernard Kim bedt Hypperconnect om å nedskalere. Det melder The Verge.

Gitt usikkerhet om de ultimate konturene til metaversen og hva som vil eller ikke vil fungere, så vel som det mer utfordrende driftsmiljøet, har jeg instruert Hyperconnect-teamet om å iterere, men ikke investere mye i metaverse på dette tidspunktet, uttaler Kim.

– Vi vil fortsette å evaluere denne muligheten nøye, og vi vil vurdere å gå videre på riktig tidspunkt når vi har mer klarhet om mulighetsbildet og føler at vi har en tjeneste som er godt posisjonert for å lykkes, fortsetter han.

Det er ikke så rart – Match Group har fortalt at kjøpet av Hyperconnect ledet til et tap på 10 millioner i operasjonskostnader i det andre kvartalet av 2022.

En myk lansering av Tinder Coin ble også gjort i vår, men resultatene har ikke vært som forventet. Derfor sier Kim at selskapet revurderer satsningen:

– Etter å ha sett miksede resultater fra testing av Tinder Coin har vi bestemt oss for å ta et steg tilbake og revurdere initiativet så det kan bidra mer effektivt til Tinders inntekter.

Selv om inntektene til Match Group totalt sett gikk opp, var ikke veksten som forventet. Prognosene for tredje kvartal viser heller ingen spesiell vekst.