EPOST-REVOLUSJON: Otto Backer Solberg (til venstre) fra IBM Norge og Omar Davison fra IBMs Cloud-utviklingsteam diskuterer IBMs storsatsing: IBM Verse. (Foto: Toralv Østvang) 

Men eposten var ikke død

IBM vil gjøre intelligent epost til kjernen for alt du gjør på jobben. Eposten skal overta prioriteringen av dine oppgaver, gjøremål og kontakter.

IBM vil gjøre intelligent epost til det nye navet for alt kontorarbeid. Eposten skal overta prioriteringen av dine oppgaver, gjøremål og kontakter.

IBM Verse er den nye storsatsingen fra IBM. Selskapet har ambisjoner om å revolusjonere epostbruken i bedriftsmarkedet.

Den nye epost-plattformen er formelt lansert, men blir først allment tilgjengelig i første kvartal neste år.

- Eposten er død

De siste årene har mange snakket om at eposten er død eller i hvert fall burde være det, fordi mengden av epostmeldinger kveler informasjonsflyten i bedriftene og forvaltningen. Mange har ventet at sosiale medier etter hvert vil overta for epost.

IBM fremstår nå som kjerringa mot strømmen, i positiv forstand. Alle snakker om hvor enerverende dagens opphopning av epostmeldinger er. IBM gjør noe med det.

I stedet for å bytte ut epostkommunikasjon med andre løsninger vil IBM tvert imot gjøre nettopp epostsystemet til kjernen i hverdagen til medarbeidere i næringsliv og forvaltning.

Men ikke epost slik vi kjenner det i dag. Noen av stikkordene er et epostsystem som fungerer som sosiale medier for bedriftsbrukere, som er intelligent og som ikke minst bidrar til automatiske prioriteringer av brukernes oppgaver, av tidsbruken og til og med hvem brukeren bør kommunisere med først.

Innebygd intelligens

Stikkord er samhandling og innebygd intelligent analyse av den store datamengden som et epostsystem genererer over tid.

Dessuten er IBMs kommende Verse-epostsystem sky- og nettleserbasert. Det vil fungere like godt på mobiler og nettbrett som på pc. 

I første omgang snakker vi om Android og iOS, men løsninger for Windows Phone er også under utvikling.

Arne S. Nielsen, IBMs samhandlingsekspert, er blant dem som allerede for flere år siden spådde epostens død.

Nå presiserer han utsagnet slik: – Eposten er stedet hvor mye kunnskap og informasjon dør. De forsvinner i mapper og blir ikke delt til nytte for andre på samme måte som gjennom sosiale samhandlingsverktøy.

Vi har møtt Nielsen til en gjennomgang av IBM Verse i IBM-hovedkvarteret på Kolbotn sammen med Omar Davison fra IBMs Cloud-team. Davison er leder for utviklingen av samhandlingsløsninger knyttet til IBMs Connections Cloud.

DAGEN DIN: Slik kan epostsystemet vise dagen din med IBM Verse.

Brukergrensesnittet i IBM Verse er ganske annerledes enn i dagens epost-systemer. Øverst i skjermbildet – i standardvisning – finner man de personene som det er aller viktigst å holde kontakt med her og nå.

Deretter kommer en oversikt over dagens gjøremål, med blant annet en grafisk fremstilling av kalenderen.

Nedenfor der igjen finner man en oversikt over de viktigste sakene som man bør gripe fatt i.

Systemet har også en rekke andre visninger, og i mange tilfeller brukes grafiske elementer til å vise hva som er viktig og mindre viktig.

Tilleggsmateriale som dokumenter, presentasjoner, bilder og skjemaer dukker opp direkte i epostsystemet, så det er sjelden man trenger å gå over i andre programmer for å få tilgang til ekstern informasjon.

Systemet byr på mange muligheter for effektiv deling av informasjon og for å filtrere ut støy og uviktige henvendelser.

Arven fra Lotus Notes

En av føttene som IBM Verse står på, er Lotus Notes-teknologien. Dette er den store klient/server-baserte epost-, samhandlings- og applikasjonsløsningen som etter hvert havnet hos IBM og ble omdøpt til IBM Notes. Notes oppsto hos Lotus Corporation i 1989, ble kjøpt opp av IBM i 1995 og er blitt brukt av mange store bedrifter i mange år. Selv om en del bedrifter har sluttet å bruke Notes som epostklient, er plattformen fortsatt basis for mange forretningsapplikasjoner.

Men i motsetning til Notes er IBM Verse en web- og sky-basert løsning, ikke en tung klient/server-løsning.

Et av fundamentene for IBM Verse er Connections-plattformen, som er IBMs svar på den skybaserte 365-plattformen hos Microsoft, der sosiale nettverk i bedriftssammenheng står i fokus. IBM hevder imidlertid at deres Connections-plattform fokuserer langt mer på aktiviteter og personer enn på dokumenter og filer.

– Dette fordi det er aktivitetene og menneskene som skaper verdiene i bedriftene - og ikke dokumentene, sier Otto Backer Solberg, kommunikasjonssjef hos IBM.

Mye annen IBM-teknologi hører også med i bildet, for eksempel IBM Watson, et system for kunstig intelligens som kan svare på spørsmål i klartekst – oppkalt etter IBMs gründer og første sjef, Thomas J. Watson.

Selve produktnavnet, IBM Verse, spiller på det engelske ordet for samtale, conVERSation.

Davison påpeker at selv om mange bedrifter har gitt uttrykk for misnøye med dagens epostsystemer, bruker fortsatt minst 80 prosent av bedriftene epost.

I praksis er det ikke så store forskjeller på de epostsystemene som brukes i dag, enten vi snakker om Outlook, Gmail, Yahoo, Notes eller andre systemer, fremholder Davison.

– Det folk trenger nå, er et system som hjelper dem til å fokusere, til å finne den informasjonen de trenger akkurat nå, sier Davison.

Med dette som utgangspunkt lanserte IBM tidligere i år IBM Mail Next, som har vært kodenavnet på epostløsningen IBM Verse og som ventes å komme på markedet i ferdig utgave i løpet av første kvartal neste år.

– Systemet forstår hvor du må befinne deg om kort tid og hvem du kommer til å treffe der. Med utgangspunkt i det vil systemet også hjelpe deg å prioritere hvilken informasjon du bør sjekke før møtet, forklarer Davison og fortsetter: – Vi er ikke i ferd med å redesigne eposten i seg selv, men hvordan vi bruker den. Hovedpoenget er hvordan system kan prioritere dagen din.

40 datasentre

IBM har brukt store ressurser på å bygge opp sine skytjenester. Ifølge Davison vil selskapet ha et 40-talls datasentre ved utgangen av året, basert blant annet på IBMs oppkjøp av Softlayer Data Centers som fundament for IBM Cloud Services-divisjonen.

– Sikkerhet og privatlivets fred står i første rekke hos oss i IBM, og vi kommer aldri til å gå inn i kundenes data og se på dem, understreker Davison.

IBM Verse er basert på en betalingsstruktur der bedriftene betaler per bruker per måned, men prisene er foreløpig ukjent.

Kundebedrifter som allerede har en klient/server-basert Notes-løsning i drift, kan fortsette denne med tilpasning til IBM Verse, men for de fleste er det sky-basert installasjon som er det aktuelle. IBM kommer til å tilby verktøy som gjør overgangen til den nye løsningen enkel.

IBMs skytjenester støtter i dag 25 språk, og IBM Verse vil foreligge på norsk, forsikrer IBM.