PAVILJONGEN: Illustrasjonen viser standen hvor 16 norske selskap skal presentere sine edtech-løsninger. (Illustrasjonsbilde: edtech.no)

40 millioner mennesker bruker norsk læringsteknologi

For aller første gang drar den norske edtech-næringen sammen for å presentere sin egen paviljong på verdens største utdanning- og teknologimesse. 

Publisert Sist oppdatert

Norske edtech-løsninger er i bruk i store deler av verden, og har over 40 millioner brukere.

Edtech står for educational technology, og med denne typen læring kan elever få skreddersydde digitale løsninger tilpasset hver enkelt elevs nivå.

Første gang

– Dette er ilddåpen ut i verden, forteller Heidi Austli som er administrerende direktør i IKT Norge.

For aller første gang drar den norske edtech-næring sammen for å presentere sin egen paviljong. 

16 norske selskaper er nå i London for å delta på BETT - verdens største utdanning- og teknologimesse. 

"The Norwegian classroom"

Noen av selskapene har vært representert tidligere, men ved siden av store it-kjemper som for eksempel Google druknet de litt i det store havet. 

1500 norske deltagere er på BETT for å få inspirasjon og kunnskap om hvordan læring kan bli bedre ved bruk av teknologi. 

For ett år siden bestemte derfor Norsk Edtech seg for å gå sammen om å lage en egen paviljong. Austlid kan fortelle at det har blitt lagt inn mye tid og arbeid, men nå er altså paviljongen “The Norwegian classroom” på plass i London.  

BETT kan sies å være VM for edtech-næringen. Med paviljongen skal de norske bedriftene vise hva Norge er gode for foran det nordiske og globale markedet. 

Eneste ikke-britiske finalist

Under BETT deles det årlig ut priser for læringsprodukter som utmerker seg, og i år er Gyldendals Salaby nominert i klassen «Early Years Digital Content».

Gyldendal er den eneste utenlandske finalisten under årets BETT Awards. 

Prisen deles ut til selskaper som leverer «exemplary software and content for early years».

– Det er en stor ære, sier Alexander Henriksen, som er digital forlagssjef i Gyldendal.

Henriksen har besøkt BETT flere ganger tidligere, men kan aldri huske at andre utenlandske aktører har vunnet. 

Gyldendals Salaby, er som eneste ikke-britiske selskap, nominert i klassen «Early Years Digital Content».

Gyldendal er kanskje den største edtech-aktøren i Norge og Salaby brukes i dag av over 220.000 barnehagebarn, elever og lærere i den norske utdanningssektoren.

Læringsuniverset brukes også av skoleelever i Danmark, Slovenia, Serbia, Tsjekkia, Bulgaria og Tyrkia.

– Vi satser formidabelt på digitale løsninger ettersom vi vet at dette er fremtiden, sier Henriksen.

Flere store norske aktører

Henriksen synes det er gjevt å være nominert til en pris som blir vurdert av mennesker med tung fagkompetanse. Og selv om forlaget er den eneste nominerte norske aktøren, er de langt fra alene om å være store på edtech.

De norske selskapene Kahoot har 10 prosent av K12-lærere i USA og Creaza er på topp 20-listen over edtech-selskaper i Europa.

Både Henriksen og Austlid er enige om at edtech er viktig ettersom det effektiviserer, motiverer og personliggjør læringen, noe som gjør at læreren enklere kan se elevenes progresjon og dermed kan tilpasse læringen til hver enkelt elev.

– Norge leverer teknologi-innovasjon i verdensklasse. Vi har mye å være stolte av, sier Austlid.