Berit Svendsen, Telenor. Arkivfoto

STAGGET: Nå må Telenor-sjefen bremse sine selgere i to uker før de slipper løs på de frafalne kundene. Arkivfoto

Forbud mot «winback»

Mobilkundene får 14 dagers fredning fra operatørenes forsøk på å vinne dem tilbake etter porteringsbestilling.

Du har sikkert opplevd det selv: Bare kort tid etter at du har bestilt flytting fra en mobiloperatør til en annen, ringer telefonen din. I andre enden sitter en av og til svært ivrig selger hos den gamle operatøren din, som raust gir svært gode spesialtilbud for at du skal velge å bli igjen likevel.

Mange synes dette er ubehagelig og utidig, i tillegg til at det kan føles urimelig at det gode tilbudet ikke var kjent mens du var en lojal kunde.

Særlig Telenor, med sin dominerende posisjon i markedet, har vært kjent for denne praksisen. Det har verken Forbrukerombudet eller selskapets konkurrenter vært spesielt begeistret for.

14 dagers fredning

Flere europeiske land har forbud mot denne praksisen under porteringsprosessen. Nå har også Norge fått det, med virkning fra 9. Desember i år. Samferdselsdepartementet har fastsatt nye regler i ekomforskriften, som teleoperatørene må rette seg etter.

Dermed har forbrukerne nå fått skjerming mot markedsføring under porteringsprosessen, og 14 dager etter at den er gjennomført.

Det er Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) som fører tilsyn med at ekomforskriften etterleves av operatørene. I en melding fra NKOM kan vi lese at tilsynet «ønsker endringen velkommen».