OVERVEKT: Verdens nettsider blir bare større og større. Foto: iStockphoto.com

Stadig «feitere» nettsider

Størrelsen til den gjennomsnittlige nettsiden har økt med 15 prosent i 2014.

Publisert Sist oppdatert

Nettstedet HTTP Archive Report samler inn data fra en halv million av nettets mest populære nettsteder. De nyeste tallene derfra viser at i løpet av 2014 økte størrelsen på en gjennomsnittlig nettside til nær to megabytes, og besto av 95 separate http-oppkall.

Grunn til bekymring

Nettstedet sitepoint.com, et nettsted for utvikling og drift av nettsteder, har samlet opp statistikken fra HTTP Archive Report. Totalene viser hvilke basisteknologier som er i bruk på de største nettbutikkene og andre åpne nettsteder. Den største prosentvise økningen finner vi for CSS og bildefiler, mens den eneste teknologien som har gått tilbake, er – ikke uventet - Flash.

Tallene for de to siste årene ser slik ut:

Teknologi

Slutt 2013

Slutt 2014

Endring

HTML

57 Kb

59 Kb

+4%

CSS

46 Kb

57 Kb

+24%

JavaScript

276 Kb

295 Kb

+7%

Images

1,030 Kb

1,243 Kb

+21%

Flash

87 Kb

76 Kb

-13%

Other

205 Kb

223 Kb

+9%

Total

1,701 Kb

1,953 Kb

+15%

Selv om dette er en mindre vekst enn de 32 prosent økning som ble registrert i 2013, er det grunn til bekymring, kommenterer sitepoint.com.

Late programmerere?

Sitepoint mener at de stadig tyngre nettsidene ikke er et udelt gode, særlig ettersom en tredjedel av nettbrukerne nå bruker mobile enheter. Det er heller ikke slik at alle brukere har fått 15 prosent mer båndbredde det siste året, og da hjelper det lite at enhetene folk bruker jevnt og trutt blir kraftigere.

Overvektige nettsider er et problem, for brukerne som ikke ønsker å vente på at alt det forseggjorte innholdet skal lastes ned, og for eierne av nettstedene som risikerer å miste lesere og brukere – fordi brukerne snur, fordi mye kode inneholder flere feil, og fordi Google kan senke rangeringen til overlessete nettsider.

Overgrodde CMS-systemer («Content management System») kan være en kilde til veksten til nettsidene. De tilbyr utviklerne en raskere og enklere vei til målet, men på bekostning av effektivitet, kvalitet og ytelse.

Artikkelforfatteren peker på programmererne som det største problemet. Selv om utviklerne har mange gode unnskyldninger, som lite tid, kunder som insisterer på en spesifikk løsning, trangt budsjett, arvete systemer og dårlige verktøy, så er det likevel utvikleren som tar den endelige beslutningen om koden til nettsiden. Dermed er det også programmererne som har eneansvaret for at nettsidene skal bli så effektive som mulig.