FORETRUKKET: Anne Gro Hellsten gleder seg over at Acos skal levere til de sammenslåtte Sandefjordkommunene. (Foto: Acos)

Nye Sandefjord kommune velger Acos

Skal lage felles løsninger for tre sammenslåtte kommuner.

Publisert Sist oppdatert

Fra nyåret 2017 etableres (nye) Sandefjord kommune, der også tidligere Stokke og Andebu kommune inngår, og kommunen har valgt Acos til å hjelpe dem med digitale utfordringer og muligheter knyttet til sammenslåingen, ifølge en pressemelding.

Med kommunereformen får de sammenslåtte kommunene en anledning til å planlegge den digitale framtiden sin og legge en ny digital strategi for både bruken av systemene og tjenestene som tilbys innbyggerne.

Tidligere i sommer inngikk Acos to viktige kontrakter med Sandefjord kommune, som blir Norges første samkommune i denne kommunereformen. De vil i høst jobbe sammen med kommunene om innføring av innovative og brukervennlige løsninger innenfor både sak/arkiv og elektronisk pasientjournal.

– Mest forutsigbare kostnader

I sak/arkiv-anskaffelsen ble ACOS valgt i konkurranse med EVRY og Tieto. Delprosjektleder og påtroppende assisterende rådmann i nye Sandefjord, Stein Rismyhr, koordinerte innkjøpsprosessen. Han forteller at ACOS skilte seg positivt ut på flere viktige områder:

– I tillegg til lavest pris og mest forutsigbare kostnader over tid, vurderer vi WebSak til å ha svært god funksjonalitet og brukervennlighet, sier Rismyhr, som mener systemet er intuitivt og enkelt å bruke, spesielt gjennom integrasjonen med Outlook, som vil bli utgangspunktet for all saksbehandling.

Han mener videre at integrasjonen med saksbehandlernes e-post- og kalenderprogram er viktig for lojaliteten til løsningen, sier Rismyhr. Datafangst fra alle integrerte systemer sto også høyt på ønskelisten.

– Vi er stolte av at nye Sandefjord kommune velger våre markedsledende produkter til å fornye, forenkle og forbedre virksomheten gjennom digitale målsetninger og strategier, sier markedsdirektør i Acos, Anne Gro Hellsten, som understreker at kommunal sektor er ett av selskapets primære markedssegmenter.