DEBATT | Kristoffer Brandt, AWS

NY FERDIGHET: Såkalt «promt engineering», har gått fra å være et ukjent begrep til en ettertraktet ferdighet, skriver Kristoffer Brand.

KI angår alle – men kompetansegapet vokser

Kunstig intelligens er ikke noe som lenger bare er forbeholdt teknologene. Det påvirker arbeidslivet på tvers av sektorer, fagfelt og yrkesgrupper. Samtidig er det et stort gap mellom behovet for KI-kompetanse og tilgangen på mennesker som faktisk har den.

Publisert Sist oppdatert

I en internasjonal undersøkelse AWS har gjennomført med Access Partnership, svarer tre av fire arbeidsgivere at det ser etter KI-kompetanse. Samtidig sier like mange at de sliter med å finne den.

Det var også bakgrunnen for at AWS i 2023 forpliktet seg til å tilby gratis KI-opplæring til to millioner mennesker innen 2025. Et mål som ble nådd ved utgangen av fjoråret. Det forteller oss to ting. At behovet er stort, og at interessen er enda større. Det handler ikke bare om etterspørsel fra ledere og bedrifter, men like mye om ansatte som selv tar ansvar for å lære seg verktøyene.

Forståelsen av kompetanse

I løpet av opplæringsarbeidet, har vi sett hvordan kunstig intelligens er i ferd med å endre forståelsen av kompetanse. Tidligere var det lett å tenke at ny teknologi først og fremst er relevant for it-avdelinger og utviklere. Men det mest populære kurset vi tilbød i fjor viste seg å være et introduksjonskurs helt uten tekniske krav.

Kristoffer Brandt, leder for AWS i Norge.

Det gir mening. Verktøy som språkmodeller og generativ kunstig intelligens brukes i dag til alt fra tekstproduksjon og markedsføring til kundedialog og analyse. Å forstå hvordan teknologien fungerer, og ikke minst hvordan den brukes, er relevant for alle som jobber med innhold, data, beslutninger eller tjenester.

Vi har også sett en markant interesse for å lære hvordan man effektivt samhandler med KI-systemer. Det å formulere gode spørsmål og instruksjoner, såkalt «promt engineering», har gått fra å være et ukjent begrep til en ettertraktet ferdighet. Desto mer man brukes KI i praksis, desto viktigere blir det å vite hvordan man styrer og kontrollerer teknologien for å få ut relevant og pålitelig informasjon.

Digital læring

Et annet interessant funn er hvordan opplæringen faktisk skjer. I tillegg til formelle kurs og undervisning, har mange lært seg KI gjennom videoer og andre digitale ressurser. Samtidig er det viktig å påpeke at dypere læring fortsatt krever strukturert opplæring og oppfølging. Enten i et klasserom eller via egne læringsplattformer.

En viktig erfaring vi ta med oss videre, er at opplæring må gå hånd i hånd med teknologiutviklingen.

En viktig erfaring vi ta med oss videre, er at opplæring må gå hånd i hånd med teknologiutviklingen. Når nye produkter og løsninger tas i bruk, må det også følge med forståelig og relevant opplæring. Uten det risikerer man at ny teknologi skaper frustrasjon mer enn verdiskapning. Opplæring og brukerstøtte kan ikke være noe som kommer i etterkant. Det må være en del av implementeringen fra start.