Foto: Apple

Solid oppdatering for Game Porting Toolkit

Apple overrasket med et utviklerverktøy som i praksis lar deg kjøre Windows DX12-spill på Mac.

Publisert

Apple har sluppet en oppdatering for utviklerverktøyet Game Porting Toolkit.

Og selv om det å gå fra beta v1.0.0 til v1.0.2 ikke høres spesielt imponerende ut så fikser denne oppdateringen en rekke ting, til tider med imponerende effekt.

For det første kommer støtten for 32-bit spill tilbake, og da menes altså optimaliseringen. Vi skal huske på at å kjøre spill ved hjelp av GPTK innebærer at programmene må kjøres gjennom tre ulike emuleringslag: Windows på Mac, X86-kode på ARM64, og til slutt DirectX 12-oversettingen til Apples Metal-shadere. Det er selvfølgelig sistnevnte som er den store bragden i denne sammenhengen.

Men i tillegg til å fikse noen feil i enkelte apper så ser vi nå at selv om installasjonspakken er bare halvparten så har Apple klart å optimalisere koden slik at enkelte spill ser en økning på opptil fire frames i sekundet. Og så lenge denne økningen ligger i det nedre sjiktet så kan det bidra til en vesentlig forbedring av spillopplevelsen. 

Installasjonen er fremdeles ikke så enkel, men videoen nedenfor gir en rask gjennomgang av kommandoene som må kjøres i Terminalen. Og viser frem ytelsesforbedringen.

Via 9to5Mac