VERDEN | Konkurransevridning

SÆRBEHANDLING: Myndighetene i Italia mener Apples App Tracking Transparency-policy (ATT) hemmer konkurransen.

Apple ilegges milliardbøter i Italia

Italias konkurransemyndighet mener at Apple har gitt seg selv positiv særbehandling på iOS gjennom selskapets App Tracking Transparency-policy.

Publisert

Den italienske konkurransemyndigheten, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, har ilagt Apple en bot på drøyt 98,6 millioner euro for å ha misbrukt sin dominerende stilling i markedet for appdistribusjon til iOS-brukere.

Myndigheten mener at Apples App Tracking Transparency-policy (ATT), som ble innført i 2021, hemmer konkurransen. Policyn krever at tredjepartsutviklere må innhente dobbel tillatelse fra brukere for å samle inn og koble data til reklameformål, mens Apple selv ikke rammes på samme måte.

Undersøkelsen, som er koordinert med EU-kommisjonen og andre tilsynsmyndigheter, slo fast at reglene er ensidig påtvunget, uforholdsmessige sett opp mot Apples påståtte personvernhensikt, og at de skader apputviklere, annonsører og annonsenettverk ved å begrense deres mulighet til å bruke data til personalisert annonsering.

I en uttalelse til Ars Technica skriver Apple at selskapet planlegger å anke boten og forsvare App Tracking Transparency som et nødvendig vern av brukernes personvern på iOS.