BLIR BRUKT I 22 LAND: Bedriftsappen til Securitas som ble planlagt og utviklet i Norge er oversatt til hele 14 språk. (Skjerdump: Shortcut)

Norsk firma gjør suksess med bedriftsapper

Apputviklingsselskapet Shortcut har laget B2E-app for Securitas-ansatte i 22 land. 

Publisert Sist oppdatert

En B2E-app, eller Business to employee-app er en applikasjon som er skreddersydd for ansatte innad i en bedrift. 

Apputviklingsselskapet Shortcut har laget slike apper for blant annet NSB, NRK, Posten og Securitas. 

Over hele verden

— For Securitas har vi laget en app for selgere over hele verden, som setter opp prosjekter i detalj, presenterer løsningsforslag og kan ende opp med direkte salg ved signatur rett inn i kontrakten på Ipad-en, sier John Eivind Hallén, som er daglig leder i Shortcut. 

Bedriftsappen var et ønske fra Reinert Refsdal som er Strategic Development Director i Securitas. Appen ble først utviklet for norske Securitas-ansatte, men ble raskt tatt godt i mot i hele Skandinavia. Så kom den til USA og Argentina, og nå blir den også benyttet i Uruguay. 

— Det er ca 1100 brukere, og appen er oversatt til 14 språk. Jeg hadde ikke trodd at den skulle fungere så bra i så mange land, forteller Refsdal.   

Forenkler arbeidshverdagen

John Eivind Hallén i Shortcut forteller at appene de lager for bedriftsmarkedet skal være kule. De skal være enkle i bruk, og de skal gjøre arbeidshverdagen lettere. Men han påpeker at appen til Securitas også gjør det lettere for kunden. 

Med B2E-appen kan selgeren møte opp i et hus, på en gård eller hos en bedrift, og selgeren kan gå rundt sammen med kunden og analysere for eksempel brannsikkerhet og vakthold. 

Appen lager statistikk for hvor nødvendig det er med mer sikkerhet på stedet, og kunden kan selv følge med på appen. 

— Appen gjør at kunden får være med på prosessen, og dette gir en trygghet, sier Hallén. 

Dette er direktøren i Securitas enig i. Han forteller at appen gjør at selgerne i Securitas alltid har med seg all nødvendig informasjon når de ute og møte kunder. 

Ifølge Refsdal er også kundene imponerte over verktøyet. De har gitt tilbakemeldinger på at de synes det er moderne, og at de føler seg mer involvert i prosessen. 

Grunndig research

Det å lage appen er en lang prosess. Shortcut gjør grunndig research før de setter seg ned og begynner programeringsjobben. Hallén har blant annet vært med på flere postruter i forbindelse med appen Shortcut har laget for posten. 

Han mener godt verktøy gjør jobben morsommere, og de ansatte i Shortcut er nøye med å ha flere intervjuer med kundene før de utvilker appen, og sørger for at appen er skreddersydd for den enkelte bedriften. 

—Vi lager appene på premissene til de som skal bruke appen, og de ansatte får være med å bestemme. Når man tar brukerne med på utviklingen får man en skreddesydd app som er perfekt for dem, sier Hallén.

Direktøren i Securitas er ikke i tvil, appen var en god investering. 

— Å lage et verktøy de ansatte får bruk for og som effektiviserer hverdagen din er absolutt verdt det, sier Refsdal.