Selvbetjening er fremtiden for Coop

Ikke bare for kundene, men nå også for tusenvis av ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Coop, Norges nest største dagligvarekjede, er ikke bare kjent for sine varierte dagligvarekonsepter, men også for sitt medlemsprogram der 1.7 millioner lojale kunder er medeiere. Etter oppstarten i 1906 gikk det kun to år før de hadde over 10.000 medlemmer. Nå, nesten 120 år senere, raporterer Coop at de omsetter for over 55 milliarder kroner i 2018.

Coop Norge SA, samvirkelagenes fellesorganisasjon, håndterer sentrale driftsfunksjoner for forskjellige deler av organisasjonen. Dette innebærer blant annet å modernisere alle prosesser rundt den enkelte leder og medarbeider – en plan som i første omgang omfatter over 7000 medarbeidere. De nye, digitaliserte prosessene vil fremover også vise vei for flere deler av Coop i Norge.

For å lykkes er et av suksesskriteriene et system som effektivt kan håndtere et høyt volum av ansattdata, forbedre on- og offboardingsprosesser og tilby gode analyser til fremtidig planlegging og organisasjonsutvikling. Samtidig bør systemet være brukervennlig og enkelt å lære, og gi de ansatte tilgang til selvbetjening av sine egne data. Kort oppsummert må løsningen være omfattende, enkel og kraftig, sier Svein Erik Myhr, markedssjef norge for Catalystone Solutions.

HR i sentrum

Coop ønsker å rulle ut en integrasjonsstrategi som setter HR-data i sentrum av selskapets mange systemer. Økt datasikkerhet og mer effektiv dataflyt er bare noen av fordelene ved denne nye løsningen. Sentralisert personaldata vil innebære kvalitetsforbedringer i mange systemer, blant annet i systemer som brukes av lønn, regnskap og IT. Dette skal spare tid, kostnader og personalressurser – og ikke minst redusere risiko.

- CatalystOne har landet vår desidert største kunde hittil, og viser at vi posisjonerer oss helt oppe i toppen av totalleverandører innen HCM-programvaremarkedet. Coop Norge har valgt å gå med oss som leverandør for å digitalisere HR-og ledelsesprosesser i Coop, og vi skal hjelpe dem å bli bedre rustet for fremtiden., sier  Myhr.

Med CatalystOne ønsker Coop å bevege seg bort fra atskilte og analoge systemer. Den nye skybaserte løsningen vil også beskytte medarbeideres rett til sikker håndtering av personaldata ihht GDPR.

Som del av Coop Norges pågående satsning på teknologi og digitalisering vil Catalystone levere en omfattende HCM-løsning (Human Capital Management). Systemet optimaliserer og strømlinjeformer HR-prosesser som on- og offboarding, fravær, lønnsjustering, kompetanseutvikling, medarbeidersamtaler og etterfølgerplanlegging.