TENKE SIRKULÆRT: Å invitere til bred kundedialog er en ny måte å jobbe med bærekraft i teknologibransjen på, sier administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs. (Foto: Atea)

Atea tok Hurtigruten

Den treårige avtalen som totalleverandør for Hurtigrutens skip og kontorer er verdsatt til flere hundre millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Hurtigruten har inngått avtale med Atea Norge på sky- og it-driftstjenester, samt maskinvare, til en verdi på flere hundre millioner, ifølge pressemelding. Avtalens varighet er på tre år med mulighet for ytterligere forlengelse.

Driftsavtalen inngår i digitaliseringsstrategien til Hurtigruten med innovative løsninger og tjenester til deres ansatte og gjester. Avtalen skal sikre en skalerbar, fleksibel og rask IT-plattform, med tilgang til samtlige kommersielle og administrative verktøy. Inkludert i avtalen ligger støtte for Hurtigrutens 13 skip og kontorer i seks land.

Skip med egne datasentre

Hurtigruten har valgt en tredelt hybrid sky-løsning: SharePoint og testmiljø i public cloud og et eget datasenter for hvert skip som Atea drifter. Systemene for kontorstøtte og systemene som kommuniserer mot skipene er hos Atea.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea, sier dette er en svært viktig avtale for Atea. Han forteller at Hurtigrutens digitale løft allerede er godt i gang, og at implementering fra Atea ble ferdigstilt tre måneder før tiden.

– Vi ser frem til å være en viktig brikke i Hurtigrutens transformasjonsfase hvor vi kontinuerlig skal være med og forbedre deres IT-tjenester, avslutter Jacobs.