BRANSJE MOVEMBER

MUFFINIS FOR MOVEMBER: Team Atea frister med muffins til valgfritt beløp for å hevde seg i konkurransen. Selve kakekunsten har Monja Harestad stått for, i godt samarbeid med barna. (Foto: Atea)

Atea leder i kampen om andreplass

IT-barten har rundet 115.000 innsamlede kroner, og selv om Sopra Steria viker utilnærmelige på førsteplass, er kampen om andreplassen desto tettere.

Publisert

Med et forsprang på nesten 30.000 kroner, er avstanden fram til Sopra Steria lang for Atea og ExBeardis som jakter andreplassen i årets bartekamp. I tillegg til hår på overleppa, er hva man kan kalle løye som gir penger i kassa.

Vi må nesten kalle det løye, all den tid det er Jørn Harald Monsen som har ledet bartelaget til Atea ut fra fra Stavanger-kontoret. Der har han funnet på større og mindre aktiviteter for å oppfordre folk til å donere. Resultatet er en årlig kamp om andreplassen – særlig mot den engasjerte gjengen fra ExBeardis.

– De pleier å komme veldig sterkt på slutten, så jeg er redd for at det kan bli tøft i år også, sier Jørn.

Denne uka arrangerer Atea-laget muffins for Movember. Her kan folk donere et valgfritt beløp til saken i bytte mot en hjemmebakt muffin.

Laget har også fått tak i en gavepakke fra det lokale kvalitetsbryggeriet Rygr. Pakken, som inneholder forskjellige kvalitets-øl og en del annet lokalt snacks, skal loddes ut. Det samme skal skje med en place to be t-skjorte med bilde av selveste sjefen.

KAMP OM PALLEN: På mandag morgen er det tydelig at kakebaking og annen løye har gitt resultater for Atea, som har tatt føringen i kampen om andreplass.

– Det er ikkealltid like lett å skape engasjement, men vi gjør ting som virker andre steder også. Vi har en god dialog lagledere imellom på slack, der vi deler tips og råd. Movember er både en konkurranse, men også et felles ønske om å forbedre menns helse.

– Det er tross alt det viktigste, sier Jørn.

Egen erfaring

Som veldig, veldig mange andre, har Jørn hatt kreft tett på. Faren hans døde av prostatakreft. Han ble bare 59 år gammel. Selv om det er lenge siden nå, har det preget Jørn siden, og motiverer ham til både å støtte forskning på sykdommen, og ta egen helse på alvor.

TANKELØST: – Hvis jeg får inn mer enn 15.000 så tatoverer jeg bart, sa Jørn for ti-tolv år siden. Det var ikke så smart.

– Tok lang tid før de fant ut av hva det var. Faren min klagde på vondt i ryggen, og når endelig en av legene tok en PSA, fant de kreften. Men da var det altfor sent, sier han.

De siste seks månedene var vonde, både for Jørn og ikke minst for faren. Han gikk fra å veie 100 til 40 kilo på seks måneder.

STØTTER: Lene Kaada fra Atea Stavanger har akkurat kjøpt seg en barte-muffins til valgfritt beløp hos Atea Stavanger.

Denne erfaringen, som Jørn deler med så altfor mange andre, er hans motivasjon for å gro bart hvert år. En bart som ikke kan kalles annet enn svært stilfull, og som stammer fra et helskjegg resten av året.

Fryktelig dårlige unnskyldninger

At menn har utfordringer med å dele egne følelser med andre, merkes spesielt godt når de blir utfordret på hvorfor de ikke gror bart i Movember måned. Noen få tør å åpne seg, og viser til manglende skjeggvekst. Men det store flertallet gjemmer seg bak skjørtene til kona:

– Får ikke lov av kona, kommer det fra en barteløs kollega som blir utfordret midt i selveste IT-bart-intervjuet.

Argumentet vinner liten eller ingen respekt hos både journalist og intervjuobjekt.

– Alle burde blitt litt mer so Jim Carry i Yes-man-filmen. Si ja, og tørre å by litt på seg selv.

– Jeg er sikker på at konene heller ville hatt en manne-mann en måneds tid. Kost seg med en detektime-helt fra syttitallet, gliser Jørn.

Selv om det finnes gyldige unntak:

– Dere har ikke en kone fra Lyngen. Helsa først, lyder det fra litt lengre ned i gangen.

Mer støtte blir bra

BARTEBRYD: Det nye bygget Atea Stavanger er pyntet til Movember.

Atea er ikke redd for å vise at de er stolte av bartelaget sitt. Stavanger-avdelingen flytter snart inn i nye lokale i Jåttavågen. I Movember måned har SVG Property, som eier bygget, satt opp en stor bart på fasaden til nybygget. Et synlig symbol på en viktig kamp. I Oktober var det en rosa sløyfe på bygget.

– Vi er glade for mer støtte. Både på utsiden og innsiden av byggene våre, sier Jørn.

Han tror bredere støtte fra flere av Atea sine mange avdelingskontorer er den beste løsningen for å kunne utfordre Sopra Steria om vandrepokalen.

– Jeg håper å se fram til flere barter fra for eksempel Oslo-kontoret til neste år, sier han med et glimt i øyet.

Fortsatt mulig å bli med i it-barten

Det er noen regler det er verdt å huske på:

Du skal gro bart ut måneden - og kun bart, ikke skjegg eller flippskjegg. Dog er en liten, elegant ansamling under underleppen er tillatt. Mustasjen kan ikke nå kinnskjegget for da blir det et skjegg. Den kan heller ikke nå bunnen av haken, da blir det en smultring. Komplette reglene for hva som er en gyldig bart er på hjemmesidene til Movember.

Når det er sagt, er engasjement det aller viktigste. Derfor er det også mulig for kvinner å være Mo Sista og delta i konkurransen. For at laget skal være med i Computerworlds it-barten må en lagkaptein registrere laget og deretter melde laget inn i Computerworlds it-bart. Alt dette gjøres på nettsidene til Movember.

It-barten er registrert som en utfordring i Movember-sidene. Meld deg inn, og laget sitt totale innsamlede beløp automatisk teller med i konkurransen blant norske it-selskap.

Computerworld vil følge utviklingen på konkurransen utover i november. Slik melder du inn ditt lag:

1. Opprett ditt Mo-Space på no.movember.com

2. Følg instruksjonene og opprett et lag

4. Søk opp it-barten fra lagets mo-space

5. Klikk for å bli med på utfordringen