DET GODE SELSKAP: Atea, representert ved Thomas Tømmernes, mottar det fysiske beviset på at selskapet er tatt opp i NSMs godkjenningsordning av Vigdis Grønhaug i NSM. (Foto: NSM)

Atea godkjent av NSM

Som det tredje selskapet i Norge er Atea nå inne i Nasjonal Sikkerhetsmyndighets godkjennelsesordning for digital hendelseshåndtering.

Publisert Sist oppdatert

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) opprettet i 2016 en godkjennelsesordning for leverandører som tilbyr tjenester innen håndtering av dataangrep. I juni 2018 mottok NSM en søknad fra Atea på NSMs ordning, og NSM melder nå at det er klart at selskapet tilfredsstiller ordningens krav.

Atea er den tredje søkeren som tilfredsstiller kravene, og selskapet vil inngå i ordningen frem til 31. desember 2019, melder NSM.

Strenge krav

Hendelseshåndtering i forbindelse med it-sikkerhetshendelser er en prosess med tiltak for å finne ut hva som har skjedd, hvilken aktør som står bak og hvilken skadevare det er snakk om. En del av dette er også å avklare hvilken metode som er brukt.

Om godkjenningsordningen skriver NSM at «NSM har stilt strenge, men relevante krav til de som ønsker å søke på ordningen. Søkerne må ikke bare dokumentere at de rent teknisk sett kan håndtere en hendelse, men de må tilfredsstille definerte krav på ni ulike områder innen hendelseshåndtering. Dette omfatter områder som blant annet organisasjon, prosess, kompetanse, verktøy og rapportering».

– I sin søknad dokumenterer Atea blant annet gode rutiner og god kompetanse innen hendelseshåndtering. Inkluderingen av Atea i ordningen representerer en viktig milepæl, i og med at det nå er tre gode leverandører som inngår i ordningen. Dette gir valgmuligheter for bedrifter som etterspør slike tjenester. Det bekrefter også ordningen som et relevant og etterspurt forebyggende sikkerhetstiltak for det norske samfunnet, sier direktør Kjetil Nilsen i NSM i en pressemelding.

Investerer tungt

Det er opplagt at selskaper som vil inn i NSMs godkjenningsordning må satse på fagområdet for å komme på tale. Det betyr investeringer i personell, fagutvikling og fysiske ressurser. Dette bekrefter også Atea.

– Som en viktig teknologipartner er sikkerhet selvsagt et område vi investerer tungt i. Å holde seg i forkant av det det digitale trusselbildet er en 24/7-jobb og vi skal hjelpe våre kunder med dette. Vi er derfor stolte av å være en del av ordningen – og ikke minst hver enkelt ansatt på sikkerhetsteamet som har gjort dette mulig, sier administrerende direktør Michael Jacobs i Atea Norge i pressemeldingen.

Siden NSM etablerte ordningen i august 2016, ble BDO Cert godkjent i juni 2017, og Mnemonic fikk sin godkjenning i desember 2017. Nå, et snaut år seinere, kom altså Atea inn som tredje selskap i ordningen.

Les mer om ordningen her: NSM nettside.