
Norsk ungdomsskole mottok høythengende utmerkelse av Apple
Utmerkelsen ”Apple Distinguished School” gis kun til verdens mest nyskapende skoler. Frøyland ungdomsskole er en av dem.
Frøyland ungdomsskole har samarbeidet med it-selskapet Atea om å forberede barn på den heldigitale fremtiden ved hjelp av moderne arbeidsverktøy og nye undervisningsmetoder. Det har ført til at skolen på Bryne utenfor Stavanger har mottatt utmerkelsen “Apple Distinguished School”.
Det er kun 535 andre skoler i verden som har klart det samme.
Frøyland ungdomskule har jobbet systematisk med integrering av teknologi og pedagogikk over flere år, og å få tildelt Apple Distinguished Schools’ status er en anerkjennelse av dette harde arbeidet.
Andrew Rhodes, Atea
Blant verdens mest nyskapende skoler
En Apple Distinguished School er en skole hvor godt lederskap og fremragende undervisning går hånd i hånd med Apples visjon om læring gjennom bruk av teknologi.
Ifølge Apple blir utmerkelsen kun gitt til de mest nyskapende skolene i verden. Når utmerkelsen ført er gitt gir programmet støtte til skolen gjennom arrangementer for skolens ledelse. Skolene får også mulighet for å kobles opp mot eksperter og andre bransjekolleger som deler interessen for nyskapende læring og undervisning verden over.
– Frøyland ungdomsskule synes det er stas at arbeidet med utvikling og Apple-teknologi blir lagt merke til. Vi var godt rigget da Norge stengte ned i pandemien og hele skolen måtte ha hjemmeundervisning. Vi var også skikkelig klare for å ta i bruk de nye læreplanene, forteller Susanne Åsebø-Trodal, digital ressursperson ved Frøyland ungdomsskule i en melding fra Atea.
Skolen har nemlig samarbeidet godt med it-selskapet:
Frøyland ungdomsskole har jobbet systematisk med den didaktiske bruken av teknologi. I tillegg til den overordnede strategien og nye læreplaner, har skolen mottatt støtte fra kommunen, og samarbeidet med Apple og Atea skal ha vært avgjørende for suksessen.
I løpet av det siste skoleåret har Atea jobbet tett sammen med ledelsen ved Frøyland ungdomsskole for å identifisere ulike områder for å forbedre og transformere læringen med iPad ytterligere. Videre har Andrew Rhodes, strategisk rådgiver i Atea Norge, bistått lærerne ved skolen med å integrere bruken av Apple iPad i daglig praksis.
– Frøyland ungdomskule har jobbet systematisk med integrering av teknologi og pedagogikk over flere år, og å få tildelt Apple Distinguished Schools’ status er en anerkjennelse av dette harde arbeidet, sier han i meldingen fra Atea.