SAMMENSLÅTT: Til venstre, Jesper Nørding Pedersen blir daglig leder av Forte Advice. Her med John Kårikstad som er administrerende direktør i Forte Digital, og Mille Klink som er administrerende direktør i Advice. (Foto: Forte Digital)

Forte Digital tar inn dansk tungvekter og danner nytt selskap

Med danske Advice starter de nå opp under navnet Forte Advice.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år tok Forte Digital med seg satsningen sin utenlands, nærmere bestemt til Tyskland.

Nå fortsetter internasjonaliseringen med et fremstøt i Danmark sammen med konsulentselskapet Advice. Målet er å skape et europeisk nettverk med de klokeste digitale hodene.

– Internasjonalisering har vært en del av Forte Digitals planer helt siden selskapet ble startet tilbake i 2017. Målet er å gjenskape den suksessen vi har hatt i Norge også i Danmark. Advice er virkelig en tungvekter og etablert merkevare i Danmark, og er en perfekt match for oss, forteller Forte-gründer og daglig leder John Kårikstad i en pressemelding.

50/50

Sammen med Forte Digital skal Advice skille ut sin digitale enhet i et nytt selskap, med 50/50 eierskapsfordeling. Selskapet har fått navnet Forte Advice og skal bygges opp til en fullintegrert leverandør av teknologi-, design- og strategisk rådgivning.

Advice har levert digitale markedsførings- og kommunikasjonstjenester for danske kunder i mer enn 30 år og er i dag 120 ansatte. Ansatte i avdelingen som leverer teknologi og digitale tjenester flyttes nå over til Forte Advice.

Stor etterspørsel

Selskapet hadde i 2021 en omsetning og resultat på henholdsvis 153 og 25 MDKK. Mille Klink, administrerende direktør i Advice, er imponert over Forte Digitals vekst og påpeker at det er stor etterspørsel etter digital kompetanse i det danske markedet.

– Advice har en sterk posisjon i Danmark og en eksisterende digital forretning med et stort potensial. Forte Digital kommer med dyp teknologisk kompetanse og leveransemodell som matcher vår. De har en unik tilnærming til kundene og et tungt teknologimiljø på tvers av Oslo, Krakow og Berlin, sier Klink.

Kårikstad forteller at Forte Digital har som mål å skape et europeisk nettverk bestående av de klokeste hodene innen teknologi, design og strategi. Samtidig påpeker han at Danmark, i likhet med Norge, har underskudd på teknologikompetanse.